DR i 1960´erne, film i farver
Derfor var det almindeligt i Østtyskland at iblande brunkul (som vi (DSB og Privatbanerne) jo også i store mængder anvendte i damplokomotiver herhjemme under krigen). Jeg kender ikke lige brændværdien, men stor har den ikke været.
Brændværdien på brunkul er vanskelig at opgive da den afhænger af gasindhold og vandindhold.
I gode antracitkul vil gasindholdet ofte være en kul-brinte forbindelse og de brænder fint hvorfor det resultere i en øgning af brændværdien.
Da brunkul er den ringeste af alle kun kultyper, så er gassen i brunkul ofte CO2 og det brænder sq ikke særlig godt.....
Hvis der så også er vand i brunkullene, så er der pludselig ikke meget tilbage.....
Men altså, henad 10-20 MJ/Kg er ikke helt skørt for brunkul.
Til sammenligning, så har antracitkul omkring 30-33 MJ/Kg.
Endelig, så ligger diesel/fuel oil omkring 40-42 MJ/Kg.
Det korte af det lange: der skal virkelig skovles nogle flere Kg afsted når du bruger brunkul. Ved at blande lidt "gode kul" i bunken nedsættes skovleriet - der er bare flere KJ/Kg på den led.