DR i 1960´erne, film i farver

af cslundsten, 19/7 2022, 23:25 (849 dage siden) @ Steffen Dresler

Derfor var det almindeligt i Østtyskland at iblande brunkul (som vi (DSB og Privatbanerne) jo også i store mængder anvendte i damplokomotiver herhjemme under krigen). Jeg kender ikke lige brændværdien, men stor har den ikke været.

Briketterne brænder nu ganske fint. De kan stadig købes, og ved særligt festlige lejligheder bliver pejsen fodret med et par stykker.


Da jeg i slutningen af 80´erne og op gennem 90´erne var statsbetalt turist i det østlige Europa, glemmer man ikke den sødlige lugt af brunkul, der hang omkring byerne. Man kunne lugte at man kom i nærheden af en by. Det var også imponerende at se de KÆMPEMÆSSIGE roterende skovlhjul (størrelse ballongyngerne i Tivoli) med hundrede meter udliggere, gnave sig gennem landskabet og via km lange transportbælter til læsning af jernbanevogne, enten smalsporede fabriksejede baner eller normalsporede statsbaner.

Der er stadig ganske meget at se dernede. Jeg har tidligere skrevet lidt om det i denne tråd.

/Carsten Lundsten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


ContecRail
Vigerslevulykken
Vigerslevulykken

Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak