Tyske tog/lokomotiver i Danmark 1920 og umiddelbart frem
Kære Thomas
Det korte svar er ”ja, der blev anvendt tyske lokomotiver med tysk personale helt frem til 1922/1923”.
De kørte hovedsagelig godstog mellem den nye grænse og Vamdrup.
Årsagen var den simple, at DSB ikke havde hverken maskiner eller personale tilrådighed.
Se bl.a. herunder med afskrift fra ”Skrivelsernes bog” på RA (HEP) vedr. dette emne:
Jf. skrivelsernes bog 72 for 1920
• Der blev indkaldt til møder med ”Comm f. Rep. of Ger. Rolling Stock”, den 27/8 1920 og den 30/8 1920 , der udmundede i drøftelser af detailspørgsmål den 10/9-1920.
• Den 25/6 1920 blev Trafikafdelingen (Generaldirektoratet) instrueret om at det tyske materiel skulle trækkes tilbage til Tyskland.
• Jf. meddelelse fra DSB 3. Distrikt. af 29/6 1920, skulle det afgående tyske materiel ske fra Tønder.
• Jf. skrivelse af 9/9 blev det tyske materiel tilbageleveret i perioden 9-10/8 1920, der vedlages en fortegnelse. Med hensyn til trækkraft, drejede det sig om følgende typer og antal af lokomotiver tilhørende de Preussisk-Hessiske Statsbaner:
2 stk. S 6 (BR 13.10), 9 stk. P 3, 2 stk. P 4 (BR 36), 4 stk. G 2, 3 stk. G 3 (BR 53), 1 stk. G 4 (BR 53), 1 stk. G 5 (BR 54), 4 stk. G 8 (BR 55), 3 stk. T4 og 3 stk. T5 (BR 75), i alt 32 lokomotiver.
Jf. skrivelsernes bog 73 for 1920-21
• Jf. skrivelse af 21/11-1920 skulle Maskindepotet i Tønder finde remiseplads f. tyske lokomotiver tilhørende Eisenbahndirektion Altona.
• 24/11 1920 blev der lejet 6 tyske godstogslokomotiver og der skulle udfærdiges en udtalelse om udbetaling af lejebetingelserne.
• 29/11 1920 ønskes kraftigere godstogslokomotiver udlånt/sendt fra DSB 2. Distrikt for at kunne overtage godstogskørslen mellem Vamdrup og Padborg og hermed undgå lodsbetjening ved dansk lokomotivpersonale.
Jf. skrivelsernes bog 74 for 1921
• Den 24/4 1921 tilvejebringer Ambassadørkonferencen, at Danmark giver afkald på sin ret til tysk materiel, der i påkommende tilfælde kunne være blevet overdraget til DSB.
Jf. skrivelsernes bog 75 for 1921
• Pr. 9/8 1921 opgørelse vedr. tyske lokomotivers kørsel Vamdrup-Padborg i perioden 17/6-1920 – 31/7-1921.
Jf. skrivelsernes bog 76 for 1921-22
• 23/12 1921: Eisenb.dir. Altona, leje af lokomotiver Padborg-Vamdrup. Tilfredshed med forslag.
• 20/12 1921: Eisenb.dir Altona. Betaling af tyske Loko-instruktører. Regning sendes på 823,21 kr.
Jf. skrivelsernes bog 77 for 1922
• 16/3 1922: Kørsel 6 tyske Loko p. Sønderj. Baner ang. Kontering.
• 13/3 1922: Tyske Loko Tønder-Tønder-Landegrænsen. Antal Km Febr. 22. 3. Dc.
Jf. skrivelsernes bog 79 1922-23
• 15/11 1922: Leje af 6 tyske G 8 Loko.
(Jf. BB 2internationale tog via Jylland, side 14, blev godstog mellem Padborg og Vamdrup indtil 31. marts 1921 fremført af tysk maskine, dog uden det anføres om tysk ejet med tyske besætning og dansk lods eller lejet tysk maskine med dansk besætning).
Med venlig hilsen
Steffen Dresler