Tyske tog/lokomotiver i Danmark 1920 og umiddelbart frem
Jeg er blevet stillet nedenstående spørgsmål, som jeg ikke kan svare på. Måske herreværelset kan?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
"Som bekendt fremførte KPEV/DR/DB efter 1920 tog til Tønder og Padborg. På et eller andet tidspunkt begyndte DSB også at køre tog til Niebüll og Flensburg, senere også persontrafik til Hamburg (hvorimod godstrafikken vistnok aldrig kom sydligere end Padborg og Niebüll).
Har der været tysk fremførte tog (især godstog), der kørte længere nordpå end Padborg og Tønder, f.eks. til Tinglev eller Frederia? Det eneste, jeg kunne forestille mig, er korridortogene til Højer Sluse, men jeg ved ikke engang, om de blev fremført af danske eller tyske loko.
Spørgsmålet drejer sig især om tiden umiddelbart efter 1920, hvor der muligvis var behov for fremmed trækkraft, da Sønderjylland blev overgivet uden loko (bortset fra Kleinbahnen). Subsidiært også om tiden før 1920; så vidt jeg ved, skiftede godstogene dengang altid loko i Vamdrup og Vedsted/Hviding, og der var slet ingen gennemgående personførende tog (kun enkelte kursvogne).
Besættelsestidens militærtransporter og de DR-lokomotiver, som DSB lejede under krigen, falder udenfor spørgsmålets rammer.
Anledningen til spørgsmålet er et billede, som Niels Munch postede i 2014 på
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,6793248,6793248#msg-6793248
Såvidt jeg kan se, viser det et lokomotiv af Strousberg’sche Normalbauart (de blev brugt hos KED Altona), der er kørt i grøften på et dansk billetsalgssted (Signal Nr. 14 fra Almindeligt Signalreglement 1903/1923). Det kunne passe på Jegerup B nord for Vojens (desværre findes der ingen fotografier af dette billetsalgssted, som man kunne sammenligne med til verificering), men hvordan kommer et tysk godstog så langt nordpå?"