To, tre eller fire stationsbygninger i Padborg?
Der har være i alt fire stationsbygninger. Den første fra 1866 var et udvidet vogterhus. Den kender jeg kun et ret dårlig postkort-foto af. Den anden opførtes ca. 1901 ved Tørsbølbanens anlæg. Den var dog for lille som grænsestation efter 1920, men det tog nogle år at få bygges ny station, hvori indgår to stationsbygninger; den på mellemperronen beregnet på længdebanen, og den på østsiden af sporene beregnet på Tørsbølbanen og som også var posthus helt frem til nutiden
Kære MortenDet stemmer ikke helt overens med Peer Thomassens lille bog om Tørsbøl-Padborg banen. Som jeg læser Peer Thomassens bog, blev 1901-stationen i 1920 forsynet med et tredje spor og Tørsbølbanen overtog det gamle spor tættest på stationsbygningen (side 37-38).
Peer Thomassen nævner ikke noget om to stationsbygninger ved nyanlægget i 1928. Han omtaler kun den nye stationsbygning på ø-perronen og skriver at "Tørsbølbanen fik eget spor og perron ved hovedbygningen" (side 38).
Bedste hilsner
Thomas
Kære Thomas,
Ja, der står jo netop, at Tørsbølbanens perron lå ved hovedbygningen. Stationsbygningen på ø-perronen var ikke hovedbygningen; det var bygningen ved Jernbanegade for enden af Valdemarsgade. Stationsbygningen på ø-perronen var en ekspeditionsbygning for den nord-syd-gående trafik. Så Thomassen har helt ret.