Avatar

Dampvogn, men hvilken bane?

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/1 2022, 15:47 (1090 dage siden)

Hejsa,

Materiel-entusiasterne skal ikke snydes for en (sikkert ganske let) identifikationsopgave. Hvad er dateringen og historien omkring nedenstående tegning? Ingen andre data haves, end hvad der står skrevet øverst på billedet. Men køretøjet har dog et driftsnummer (No. 1).

[image]

Dampvogn, men hvilken bane? NME (+2 ill.)

af Niels Munch, 2/1 2022, 17:37 (1090 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

"Det er en tysker!"

[image]Wikimedia.

[image]Wikimedia.

O. 1880 blev fire såkaldte "Weissenbornsche dampvogne System Rowan" taget i brug hos Niederschlesisch-Märkische Eisenbahn (NME) og anvendt på Berliner Ringbahn. Yderligere dampvogne blev bygget i de følgende år i forskellige udførelser. Samlet set var disse køretøjer dog ikke det store hit, hverken med hensyn til driftsforhold eller til komfort for de rejsende.

Kilde: https://www.triebwagenarchiv.de/index.php?nav=1000074&lang=de .


M.v.h.
Niels

Avatar

Dampvogn, men hvilken bane? NME (+2 ill.)

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/1 2022, 17:40 (1090 dage siden) @ Niels Munch

"Det er en tysker!"

[image]Wikimedia.

[image]Wikimedia.

O. 1880 blev fire såkaldte "Weissenbornsche dampvogne System Rowan" taget i brug hos Niederschlesisch-Märkische Eisenbahn (NME) og anvendt på Berliner Ringbahn. Yderligere dampvogne blev bygget i de følgende år i forskellige udførelser. Samlet set var disse køretøjer dog ikke det store hit, hverken med hensyn til driftsforhold eller til komfort for de rejsende.

Kilde: https://www.triebwagenarchiv.de/index.php?nav=1000074&lang=de .


M.v.h.
Niels

FREMRAGENDE, Niels! Det havde jeg aldrig hittet selv, men du er jo også mere velbevandret i de dele end jeg. Jeg takker mange gange på egne osv. vegne. :-D :-D :-D

Dampvogn, men hvilken bane? NME (+2 ill.)

af Niels Munch, 2/1 2022, 17:44 (1090 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Velbekomme, Morten.

Der følger lige en indretningsplan med:

[image]

M.v.h.
Niels

Avatar

Dampvogn, men hvilken bane? NME (+2 ill.)

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/1 2022, 17:49 (1090 dage siden) @ Niels Munch

Velbekomme, Morten.

Der følger lige en indretningsplan med:

[image]

M.v.h.
Niels

Lige en vogn for en jernbaneklub, med en bestyrelseskupé med 13 pladser, og adskilt fra denne en kupé for de menige medlemmer. :-D :-D :-D

Dampvogn, men hvilken bane? NME (+2 ill.)

af Asger Christiansen, 2/1 2022, 21:25 (1090 dage siden) @ Niels Munch

De to første dampvogne til NME blev leveret i 1879, vognkassen bygget i Tyskland. Maskinbogier blev fremstillet af firmaet Hermann Gruson nær Magdeburg.

Vognene var bygget efter William Robert Rowans system. På det tidspunkt var Rowan ejer af Scandia i Randers, han havde privatbolig i København

Dampvogn, men hvilken bane? NME (m/links)

af Niels Munch, 3/1 2022, 00:20 (1090 dage siden) @ Asger Christiansen

Hej Asger,

Tak for supplerende info.

I øvrigt kan publikationen "Rowan'sche Dampfwagen für den Betrieb von Strassen- und Secundairbahnen" af L. Brehm (41 sider, forlaget Sittenfeld, Berlin 1885) downloades herfra https://digital.slub-dresden.de/werkansicht/dlf/98391/52 .

Heri omtales dog ikke vognene til NME, hvorimod danske og andre tyske er med. Vi havde lidt om Rowan og RHJ m.v. i denne tråd samt om Rowan's præg på schweiziske tandhjulsbaner repræsenteret ved Gornergratbahn (åbnet 1898) her.


M.v.h.
Niels

Dampvogn, men hvilken bane? NME (m/links)

af Asger Christiansen, 3/1 2022, 00:38 (1090 dage siden) @ Niels Munch

Forfatteren til skriftet om Rowans dampvogne angiver forfatteren til at være L. Brehm.
Han var tilknyttet flere af Rowans foretagner, f.eks. havde han aktier i Scandia. Og han var den første driftsbestyrer på Randers-Hadsund Jernbane.
ASGER


Hej Asger,
Tak for supplerende info.
I øvrigt kan publikationen "Rowan'sche Dampfwagen für den Betrieb von Strassen- und Secundairbahnen" af L. Brehm (41 sider, forlaget Sittenfeld, Berlin 1885) downloades herfra https://digital.slub-dresden.de/werkansicht/dlf/98391/52 .

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak