Lidt fra RHJ & Randers - og hvad deraf fulgte (fotos m.v.)

af Niels Munch, 5/2 2017, 12:36 (2881 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 5/2 2017, 13:32

God søndag i Forum,

I et halvsurt februarvejr, hvor selv huskatten er rastløs, fristes man til lidt netsurfing. Og hvad jeg fandt, kan muuuligvis interessere jer. Det kommer i hvert fald her sammen med en opfordring til at komplettere:

[image]Randers. Ophav: Nordisk Luftfoto. År: 1928-1933. KBs Luftfotosamling. Id: NL64628_001.tif (billedet er klikbart).

Billedet viser remiseområdet på Hadsundbanens gamle station (1883-1952) i Randers. Nederst t.v. 2 damplokomotiver, et Henschel samt den Lille-P, RHJ erhvervede fra DSB i 1904:

[image]Hadsundbanen. Lokomotiv RHJ Nr. 1 foran den gamle remise. Stående: Peter Andreas Samson, på lokomotivet: Erik Laursen. Randers Stadsarkiv - nummer B10125.

Luftfotoet er af KB dateret 1928-33. T.h. for remisen ses én af de i maj 1927 leverede Scandia-Kielervogne, som - jf. det rene tag - må være temmelig ny. Desuden ses 2 hvide F-vogne og derimellem 2 vogne af "Q-typen" i hver sin størrelse.

På sporet foran - t.h. for sneploven - ses de 2 Rowan-dampvogne fra 1883, som 1898 blev ombygget til personvogne og udrangeret og ophugget 1932 efter nogle års inaktivitet. Det er første gang, jeg ser foto af disse, der som nye så således ud:

[image]RHJ dampvogn A 2 ved leveringen 1883. Scandia, arkivfoto.

Scandias daværende direktør W.R. Rowan stod bag dampvognskonceptet, både til GDS og RHJ, ligesom det lette banekoncept (grydespor hhv. broskinne-spor). Med RHJs dampvogne forlod man de lodretstående kedler til fordel for liggende, tværstillede kedler, som sammen med resten af drivbogien leveredes af Nydquist:

[image]HHyJ ångvagn 1 maskindelen, tillverkad av Nohab nr 163. Leveransfoto. Samlingsportalen.se - bildnummer: Jvm.KAGC00112:

Den viste maskindel til Höör–Hörby Järnvägs dampvogn er af tilsvarende type som RHJs, og de Rowan-vogne, der kom til at køre i Sverige, var alle forsynet med en sådan. Vognkasserne blev imidlertid bygget hos ATLAS, bortset fra denne:

[image]Gärds Härads Järnväg, GHJ ångvagn 2, tillverkare Nohab/Scandia år 1881 nr. 152. Foto 1880 talet. Samlingsportalen.se - bildnummer: Jvm.KDAJ02765:

Hvor Rowan i Sverige satte sit præg på dampvognene via samarbejdet med Nydquist, var han i Tyskland involveret i Lokaleisenbahn-Betriebsgesellschaft (LEG) og dermed anlæg og drift af Schleswig-Angel Eisenbahn Gesellscahft (SAEG). Denne bane startede op i 1883 med 2 dampvogne, meget lignende RHJs, men med Borsig-maskindel med lodretstående kedel og vognkasse fra P. Herbrand & Co., Köln-Ehrenfeld.

Også det LEG-drevne selskab Hoyaer Eisenbahn startede i 1881 op med 2 Rowan-vogne R 1 og R 2, ligeledes med Borsig maskindel, med med Scandia-vognkasse, hvor bagenden dog var støttet af en enkeltaksel i st.f. en bogie som alle øvrige:

[image]HEG: Auf der Stempellake-Brücke bei Hassel. (Bild: Archiv VGH).

Endelig kørte fra 1889 to Borsig/Rowan dampvogne med vognkasse fra Hoffmann, Breslau på Teltower Kreisbahn ved Berlin. De kom ved banens elektrificering til Uetensener Eisenbahn (UeE) i Holstein, som i forvejen havde 2 Borsig/Rowan vogne fra 1908 med vognkasse fra HAWA.

Det var, hvad der fulgte med et luftfoto fra Randers. Det skal på ingen måde foregive at være dækkende for W.R. Rowans dampvognsaktiviteter, men måske give blod på tanden til at grave videre, og denne tråd må meget gerne kompletteres udi emnet.

Som afslutning tilbage til RHJ og Rowans letbane:

[image]Randers - Hadsund Jernbane (RHJ). infrastrukturforvalter: Local-Eisenbahnen-Betriebs-Gesellschaft, Hamburg. Infrastrukturejer: Randers - Hadsund Jernbaneselskab. Banens hovedspor (med broskinne-spor) set i retning mod Randers Privatbanestation fra en position mellem Moltkesgade og Fjordgade, Randers. Anslået motivdato: Tidligst 1895. Fotograf: Emil Stæhr. Delsamling: Peer Thomassens samling/DJM. Filnavn: DJM01-00001887.tif.


Husk nu at klikke på de indbyggede links for baggrundsinfo.

Jernbanens artikel "Dampvogne ved Privatbanerne".

Mine egne besøg ved RHJ her.


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

På Sporet af 2018

På Sporet af 2018. Pris 240 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Danske privatbaner

Læs historien om:
Contec Rail ApS

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak