Litra O ..eller hvad ?
Go´eftermiddag til alle.
Lidt forhåbentlig forklaring, der uddyber det tidligere skrevne og viste.
Oprindelig udførelse.
Kulkassen lå udenfor førerhuset og var anbragt bagest på lokomotivets førerhus ovenpå bageste vandkasse. Alle tre sider i kulkassen var opbygget med skrå plader i tre sider, således at kullene altid ville glide ned mod kulbakken i førerhuset.
Vandbeholdningen opbevaredes i to store sidevandkasser, samt den under kulkassen anbragte, alle indbyrdes forbundet med rør. Under de to sidevandkasser var bunden udført således, at den buede opad for at give gangtøjets eksentrikker nok frihøjde i øverste position.
Ændringer.
Som med alle tanklokomotiver kunne det være et problem med den ringe kulbeholdning, hvorfor man besluttede at forøge kulbeholdning, ved ganske simpelt at forhøje kulkassen. Herved forøgedes kulbeholdningen til 2200 kg. Første lokomotiv var nr. 328 i oktober 1932. I løbet af den resterede del af 1930´erne og op til 1943, fik yderligere et antal denne ændring. Samtidig med montering af den forhøjede kulkasse, blev den enkelte vandpåfyldningsstuds flyttet fra midten på kulkassen og med en på hver side af den forhøjede kulkasse.
Det kunne dog se ud som om, at den forhøjede kulkasse på nr. 308 oprindeligt stammer fra nr. 317, da 1. Distrikt den 15. august 1934 beder Maskinafdelingen om at måtte anvende denne, da kedlen på nr. 308 er i meget bedre stand end på nr. 317. Hvis dette er korrekt, må angivelsen af tidspunkt for anbringelse af den forhøjede kulkasse på nr. 308, som angivet i tillæg II til DRM af 1941, være forkert. Nr. 308 har så fået den forhøjede kulkasse allerede i 1934.
Udsnit af billede optaget af James Steffen på Hellerup Station af litra O nr. 327 den 23. august 1931. Billedet viser den oprindelige udførsel med den centrerede vandpåfyldningsopsats. Bemærk endvidere den centrerede olielampe (petrolium), de to domkrafte og de skråtstillede plader på banerømmerne. Lokomotivet har vakuum ledning ført både frem - og tilbage.