Litra O ..eller hvad ?
.... der ikke ser ud som det vi kender
Litra O blev bygget 1896 - 1901. M.h.t. den forhøjede kulkasse skriver www.jernbanen.dk:
"En af de mere markante tilføjelser var den forhøjede kulkasse – eller ”rygsæk” – som flere O-maskiner fik i 1930erne og begyndelsen af 1940erne. Således havde de ombyggede O-maskiner nu plads til 2,2 tons kul. Det første ombyggede lokomotiv var O 328, der i oktober-kvartal 1932 havde fået forhøjet kulkassen og derved var nået op på 53,9 tons i tjenestefærdig vægt. I løbet af 1930erne ombyggedes yderligere en række lokomotiver. Det drejede sig om O 317-O 336 fra 1933 og i perioden frem til 1937. Alle de ombyggede maskiner kunne, som omtalt, nu rumme 2,2 tons kul. Under besættelsen fik både O 308 og O 315 forhøjet kulkassen i oktober-kvartal 1943."
De kørte altså ret mange år uden forhøjet kulkasse, hvorfor det ikke er underligt, at den savnes på de viste billeder, hvor litra O ses med bl.a. 2-dækkervogne etc.
M.v.h.
Niels