HSL Ford og Fordson, del 2
Så fik jeg konverteret tegningerne til et brugbart format, så jeg fortsætter. Først tegningerne, som der henvises til i slutningen af det oprindelige indlæg:
En ting, der har drillet mig er, at der i brochuren står 3 hastigheder frem og bak på henholdsvis 4, 6 og 10 km/t. Jeg har ikke kunnet få det til at stemme med den anvendte Ford T gearkasse med kun 2 gear frem og 1 bak, og en udveksling på 2,75:1 i lav og 1:1 i høj. Imidlertid er der en trykfejl i brochuren. Et andet sted har jeg fundet, at kørehastighederne var ca. 4, 6 og 18 km/t. Det passer med, at 1. gear frem var bak i Fordgearkassen sammen bak i vendegearet (!), 2. gear lav i Fordgearkassen og 3. gear høj. Bemærk i øvrigt, at der som standardudstyr ikke var hjulbremser, men kun Ford T’ens bremsebånd på udgangsakslen fra gearkassen.
Sidste tegning af det lille HSL Ford lokomotiv viser en udgave tegnet i december 1928, hvor der i tegningshovedet står Rørdal.
Det er derfor sandsynligvis dette lokomotiv https://www.jernbanen.dk/materiel.php?bid=19351 samt et af lokomotiverne i dette indlæg 28621
Den større 4 tons model var opbygget med hele kroppen fra en Fordson traktor, kombineret med samme vendegear som den lille model og Ford TT aksler. Der har i flg. de tegninger, jeg har fundet, været lavet to forskellige udgaver: En med vendegearet mellem de to aksler, og en nyere udgave med kortere akselafstand og vendegearet bag bagerste aksel.
Kommentarer og tilføjelser til dette indlæg er meget velkomne!