HSL Ford og Fordson, de første lokomotiver fra Pedershaab
Jeg er ny på dette forum og er som udgangspunkt heller ikke voldsomt toginteresseret, men jeg har i de sidste uger samlet lidt oplysninger sammen, som jeg gerne vil dele med jer.
Det begyndte med, at der på vores lokale Facebookside med gamle billeder fra Brønderslev var vist et billede af et lille lokomotiv i Store Vildmose, og jeg ville gerne finde ud, om det var bygget på min arbejdsplads Pedershaab.
Jeg fandt ud af, at billedet stammer fra arkiv.dk: https://arkiv.dk/vis/4197868
Det er et lokomotiv af typen HSL Ford, og fremstillet på Pedershaab mellem 1926 og 1930, med mindre det da er en af prototyperne fremstillet af konstruktøren Fordforhandler H.S. Lindhardt i Aalborg, inden han overdrog produktionsrettighederne til Pedershaab. Jeg er ret sikker på, at det er samme lokomotiv, som tidligere er vist og omtalt her i dette forum: 28111
Jeg kan tilføje, at der har været et HSL lokomotiv i Store Vildmose allerede i sommeren 1927, da der i en artikel i Aalborg Stiftstidende 5/6 1927 om opdyrkningen af vildmosen står ”Der arbejdes stadig. Med den lille Bane, som løber ud gennem hele Mosen, gør vi, ovenpå en halv Snes Sække Gødning, en Tur ud mellem allerede opdyrkede Strækninger, hvor kreaturerne er i Lag med deres eneste Beskæftigelse: at æde sig velnærede, og videre kører vi med det lille Lindhardt Ford-Lokomotiv foran ud i den brune Mose, hvor Fræseren arbejder, og hvor der saas Frø og Kunstgødning”.
Det er meget begrænset, hvad jeg har kunnet finde om HSL lokomotiverne på nettet, og da de teknisk adskiller sig en del fra senere Pedershaab lokomotiver, har jeg gravet lidt i, hvad jeg har kunnet finde af gamle brochurer og tegninger i Pedershaabs arkiver.
Først og fremmest fandt jeg en brochure fra 1927 på 4 sider. Denne viser at, der var to typer af HSL lokomotiver: Et lille på 1,5-2,5 tons med motor fra Ford T på og et større på 4 tons med et noget anderledes udseende og motor mm. fra Fordson traktor.
Herefter gik jeg i gang med at lede efter gamle tegninger, for at se hvordan lokomotiverne var opbygget. Da Lindhardt var Fordforhandler, er der anvendt så mange Ford og Fordson dele som muligt. Det lille Ford lokomotiv er opbygget med motor, inkl. køler, motorinddækning og gearkasse fra Ford T, herefter et hjemmebygget vendegear opbygget af tandhjul mm. fra Fordson traktor, og til begge aksler er anvendt bagaksler fra Ford TT lastbil, inkl. differentiale med snekkedrev og lejer. Derfor har model HSL ikke udvendige hjullejer og ikke kædetræk til akslerne. De tre pedaler, som Ford T har til betjening af gear og bremse, er ved ombygningen til lokomotiv ændret til håndtag. På de følgende tegninger kan ses et HSL Ford henholdsvis med og uden førerhus, en reservedelstegning, der viser hvor mange Ford og Fordson dele, der var anvendt, samt mere detaljerede tegninger af vendegear og aksler
(Jeg har et problem med upload af tegninger, så fortsættelse med tegninger kommer om lidt)