Hjælp ønskes

af Niels Munch, 4/10 2021, 12:03 (1181 dage siden) @ re20000

Enig & enig.

Bay skriver flg. i sin "bibel":

"I 1874 leverede imidlertid Esslingen en B-koblet tendermaskine, som fabrikken simpelthen havde "på lager". Den var sammen med 2 lignende maskiner, byggenr. 1309 og 1310, bygget til den private Ermsthal-Bahn, Metzingen-Urach i Württemberg. Da denne kun 10 km lange bane nøjedes med de 2 maskiner, solgte Esslingen den tredie til Danmark".

I Mertes Lieferlisten (ikke nødvendigvis "den evige sandhed") optræder de 3 lokomotiver således:

ME D 1309/1873 Bn2t 1435 mm, neu Ermstalbahn Metzingen-Urach "1" /1904 Württembergische Staatsbahn "Tu 1" +1908
ME D 1310/1873 Bn2t 1435 mm, neu Ermstalbahn Metzingen-Urach "2" /1904 Württembergische Staatsbahn "Tu 2" +1908
ME D 1311/1873 Bn2t 1435 mm, neu Ermstalbahn Metzingen-Urach "3" (nicht iE) /1875 Dänische Staatsbahn "HUGIN 64"

"Nicht iE" for nr. 3 betyder "nicht im Einsatz".


M.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Svenska-lok

Danske privatbaner

Læs historien om:
Railion Danmark A/S

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak