RhB, tur over Berninapasset 2010, epilog (+4 fotos)
Hej i Forum,
Tak for bidrag til denne tråd, gerne flere, evt. også med flere fotos!
@Eskild, som venligt genudsendte mine 7 billeder: Fik du et brugeligt svar på dit spørgsmål?
@Krabsen: Ja, endelig viste solen sig, ligeså på rejsens sidste dag i Milano (i Peter Witt's tegn).
@Keld: Tak for dine gode billeder fra Berninabanen; hvor har du egentlig ikke været ?
@Niels af Perth: Tak for dine Brusio-fotos; jeg tillader mig nedenfor at vise et par mere fra din tur.
Mit billedudvalg fra turen over Berninapasset viser nok, hvor svært det egentlig er at yde bane og natur fuld retfærdighed, når man sidder i toget. Mange fotograferer "udefra", og jeg skylder at nævne, at et tidligere vist foto er taget i "Montebello Kurven" (1.958 m o.h.), hvor banen fotogent skærer landevejen, og hvor man netop har indrettet parkering for de mange "Fuzzies".
Selv Bernina-områdets arealmæssigt største gletcher "Morteratsch Glacier" ser - fotograferet fra toget - ikke ud af så meget:
Morteratsch Glacier set fra toget på strækningen mellem Montebello Kurve og stationen Bernina Suot, 09.09.2010 (nm).
Rent galt gik den på "den tekniske krydsningsstation" Stablini (undervejs mellem Ospicio Bernina og Cavaglia), hvor et nordgående tog strøg igennem:
RhB ABe 4/4 III nr. 52 og 51 med nordgående tog i Stablini, 09.09.2010 (nm).
ABe 4/4 III var ved anskaffelsen 1988-90 RhB's kraftigste motorvogne. Nr. 52 her med totalreklame for 100-året for Berninabanens færdiggørelse i 1910, nr. 51 for UNESCOs verdenskulturarv (prædikat tildelt 2008).
På turen besøgte vi ikke St. Moritz (men måtte 'nøjes med' udsigten fra Muottas Muragl); det gjorde jo imidlertid den gode JK57'er fra down under Niels Kroyer på sin og hustruens Europa-rejse i 2008:
RhB ABe 4/4 II nr. 47 og 46 i St. Mortiz, 15.09.2008 (NK).
Og et foto mere fra deres tur med banen (bemærk det orange/røde "banner" fra mast til mast):
RhB panorama-tog på Brusio Kreisviadukt, 15.09.2008 (NK).
Toget er trukket af de multiplekoblede ABe 4/4 II nr. 4x og Gem 4/4 nr. 801. Sidstnævnte er ét af 2 i 1966 anskaffede Zweikraftlokomotiven, som kører "rent elektrisk" på Berninabanens 1000 V DC, men må køre dieselelektrisk på RhB's Stammnetz under 11 kV AC. De kan multiplekøres med Bernina-motorvognene ABe 4/4 II og III og benyttes også til sneslyngekørsel.
Så fik vi disse exoter med også. Tak til Niels for gode fotos.
Endelig skal jeg kreditere 'en tredie Niels', nemlig Niels Buch, der også færdes på nærværende fora, og som i 2010 for JeTra tilrettelagde Schweiz-turen, hvor vi rejste gennem landet på smalspor fra Zermatt via Chur til Tirano i Italien efter en genial og møjsommeligt lagt køreplan - og med fornødent hensyn til seværdigheder undervejs.
Bedste hilsener
Niels