Sporvogne i udlandet - Oslo Sporveier (epilog, +1 foto)
Mange tak for billeder og kommentarer.
Da man inde i 1970'erne endelig besluttede, at Oslo fortsat skulle være sporvejsby, stod man med nedslidt materiel, som foruden nybestilling af SL79 og ombygning/modernisering til SM83 af HøKa-vogne søgtes afhjulpet ved anskaffelse af brugte vogne fra Göteborgs Spårvägar (GS).
Og netop på Keld's billede af SM83 nr. 210 ses bivogn TBG nr. 590, ex Göteborg nr. 449. Keld viser desuden "svensketrikken" SM91 nr. 285, ex Göteborg M25 nr. 524.
Derudover blev anskaffet M23 "Mustang" vogne fra Göteborg, i Oslo kaldet "Gøka", af denne type:
Mustang nr. 331 (ex GS M23 nr. 18) med cafébivogn 618 (ex GS nr. 434) på Djursholmslinjen i Stockholm, 20.10.2013 (wm).
Ingen af de 2 viste har dog kørt i Oslo, men motorvognen fik hos Oslo Sporveier sine bogier renoveret, og bivognen blev indrettet til cafévogn ved Vestfold Bil & Karosseri A/S (VBK) i Horten.
Eyolf's rustarbejder på SL79-vognene er småting ved siden af den korrosion, der har angrebet de nyere Ansaldo-vogne SL95 så alvorligt, at man efter omstændighederne ret hurtigt har bestilt 87 nye SL18-vogne "Urbos" fra spanske CAF.
Bedste hilsener
Niels