Roslagsbanan - flere fotos (1981)
Hej Jens,
Mange tak for supplerende fotos fra dengang, da der kørte "rigtige" tog på Roslagsbanan.
Lokomotivet Bdp nr. 3254 var et af dem, der i 1988 blev malet blå og kørte loktrukne persontog i stammer med de nye mellemvogne UBp, indtil de nye motor- og styrevogne var klar. Skinnebussen, der har mistet sin "krone", er en "opfindelse" fra SJ-perioden, der jo ophørte 1972 med Storstockholms Lokaltrafiks overtagelse af banen.
Jeg kvitterer med et postkort:
Stockholm Östra 1939.
Yderst t.v. ses et tog komme "nede fra byen", idet Djursholmslinjen i perioden 1895–1960 fortsatte fra Östra og videre i gadeplan 1,2 km til en endestation på Engelbrektsplan ved parken Humlegården, hvor der var omløbsspor. Undervejs krydsedes sporvejens dobbeltspor på den trafikerede Valhallavägen, hvilket i tidens løb gav visse sikringstekniske udfordringer, som Gunnar Ekeving har søgt at skildre her: https://www.ekeving.se/b/rb/djb/engelbrektsg.html .
Roslagsbanan (Djursholmsbanan). På Engelbrektsgatan mot ändstation Humlegården. Foto: Ulf Lövenstierne. Spårvägsmuseet - Dokument id: 2190-403 (Creative Commons). Motorvognen er en X4p.
Der rumsterer planer om at videreføre Roslagsbanan til centrum i tunnel.
Bedste hilsener
Niels