Roslagsbanan 2003-II (9 fotos mere)
..... fortsat:
Medvært var afdelingschef ved SL Infrateknik Bengt Carlsson, der bl.a. fortalte om udviklingen af infrastrukturen, herunder nye Microloc II sikringsanlæg på en række stationer.
Afdch. Bengt Carlsson ved X3p nr. 35 i Mörby, 04.06.2003 (nm).
SL Infrateknik rådede bl.a. over nogle lokomotorer:
Lokomotor Z4p nr. 9702 i Mörby, 04.06.2003 (nm).
Bagved t.h. ses lidt af elrevisionsvogn nr. 60, en ex Hilding Carlsson 891 mm skinnebus fra 1954.
Lokomotor Z4p nr. 9727, den gule bagved er Z4p nr. 9701, Mörby 04.06.2003 (nma).
Mörby Station havde nylig fået Microloc II sikringsanlæg, hvor vi beså sikringshytten, inde som ude:
Mörby St. med tog mod Stockholm Ö og sikringshytten t.h., 04.06.2003 (nm).
Tilbage til Stockholm Ö med X3p nr. 35 fra Mörby, 04.06.2003 (nm).
Tilbage på Stockholm Ö fik vi en gennemgang af det nye fjernstyringsanlæg fra CACTUS AB, som senere skulle levere tilsvarende til Hovedstadens Lokalbaner A/S:
Roslagsbanans Trafikcentral, Stockholm Ö 04.06.2003 (ckl).
Dagen afsluttedes med et kig i remise og klargøringsværksted (bygget i f.m. leveringen af X10p-togene) på Stockholm Östra:
Remiseanlægget på Stockholm Ö, 04.06.2003 (begge fotos: nma).
Et sidste kig på Stockholm Östra inden hjemturen med X2000:
X10p togsæt på Stockholm Ö, 04.06.2003 (nm).
I 2012 fik ARRIVA kontrakten, hvori der tillige indgik noget busdrift, og i 2021 overgår driften til TRANSDEV (hvori VEOLIA, der opr. var CONNEX, indgik - og så "er ringen sluttet").
På nærværende fora har vi tidligere beskæftiget os med Roslagsbanan:
Roslagsbanan i 1980'erne: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=8778
Roslagsbanan 2017-18: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=119888 .
Foruden egen billeder (nm) har følgende gode JEFA-medrejsende med tak bidraget med fotos: Claus Klitholm (ckl), Leif Brandt (leb) og Nils Marke (nma).
Bedste hilsener
Niels