Roslagsbanan 2003-I (7 fotos)

af Niels Munch, 17/5 2020, 14:52 (1649 dage siden)

God søndag eftermiddag,

Kun to dage efter at DSB måtte afgive trafik på det indenlandske marked til ARRIVA, blev startskuddet givet til DSB´s aktiviteter på det udenlandske marked. Premieren foregik tirsdag den 7. januar 2003 på Roslagsbanan (RB) i Stockholm, hvor DSB havde vundet udbuddet sammen med det svenske Tågkompaniet. De to parter dannede sammen Roslagståg AB, som nu skulle forestå driften af denne forstadsbane med en samlet længde på 65 km og knap 10 mio. passagerer om året.

[image]Roslagsbanan, X10p togsæt (styrevogne UBxp nærmest) på Stockholm Östra 04.06.2003 (ckl).

Da jeg dengang sad på ”privatbanernes stol” i bestyrelsen for Jernbaneteknisk Faggruppe under IDA (JEFA, siden JeTra og nu IDA Rail), faldt det i min lod at arrangeret et studiebesøg hos Roslagståg. Det fandt sted 3. - 4. juni 2003 - med X2000 til/fra Stockholm.

[image]Selskabet fra JEFA (vi var i alt 16) samles på Stockholm Östra, 04.06.2003 (leb).

DSBs svenske offensiv var 1. resultat af den da formulerede vision om, at 20 procent af DSBs omsætning i 2007 skulle ligge uden for Danmarks grænser.

[image]RB X10p togsæt på Stockholm Östra, 04.06.2003 (nm).

Da Storstockholms Lokaltrafik (SL) 1. gang udbød trafikken på RB i 1998, vandt CONNEX, som dog ikke høstede megen ros for sin indsats. Roslagståg rettede – bla. gennem sin personalepolitik – op på viderværdighederne og genvandt kontrakten i 2007, men afstod fra at byde i 2012, hvor ARRIVA tog over.

Men tilbage til vort besøg, som her først og fremmest er et øjebliksbillede af RB i juni 2003. På RBs hovedstation Stockholm Östra orienterede dir. Bengt-Erik Johansson om Roslagstågs tilgang til opgaven, hvorefter et særtog ventede:

[image]Museumsmotorvogn X3p nr. 35 (ASEA 1934), Stockholm Ö 04.06.2003 (leb).

Med Roslagstågs trafikchef på førerpladsen (han var aktiv i Roslagsbanans Veterantågsförening) gik turen til Roslagsbanans værksteder i Mörby:

[image]Ved værkstedet i Mörby 04.06.2003 (nma).

Her orienterede Tågia AB, et separat selskab, om vedligeholdelsen af togmateriellet, der jo tilhører SL:

[image]I Roslagsbanans værksted i Mörby, 04.06.2003 (leb).

[image]SL Infrateknik arbejdsvogn nr. 56 (ex motorvogn X7p nr. 56, ASEA 1949) og t.v. X10p 233 på værkstedet i Mörby, 04.06.2003 (nm).

Nr. 56 er siden skrottet efter at være blevet lettet for brugbare servedele til X7p nr. 54, der er bevaret.


Jeg må bryde her ......


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001. Pris 310 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak