Nærumbanen for snart 60 år siden (+9 fotos)
God eftermiddag i Forum,
I startindlægget nævnte jeg, at ESA og jeg fik mulighed for at fotografere 'sølvgrise' ved en udflugt på LNJ, som DJK annoncerede i Interne Foreningsmeddelelser M 3/61 - April 1961 således:
"Udflugt søndag 30. april på Lyngby-Nærum Jernbane (LNJ). Mødested: Jægersborg, LNJ-perronen, kl. 9. Forevisning af banens remise- og værkstedsanlæg, kørsel med særtog til Nærum - med krydsning på ubetjent station Ørholm, forevisning af sikringsanlægget m.m. i Nærum - af den interessante ubetjente krydsningsstation i Fuglevad - samt af sikringsanlægget i Jægersborg. Direktør H. Gunsøe, der viser DJK den ære selv at ville lede forevisningen af banen, vil derudover fortælle lidt om de trafikale forhold ved LNJ. Afslutning i Jægersborg kl. ca. 11.15. Deltagerafgift: kr. 2, betales under turen."
Vores billeder fra denne søndag-formiddagstur følger her:
Deltagerne samles i Jægersborg; særtoget ses t.v., 30.04.1961 (ESA).
Der var ikke forudtilmelding, hvorfor banen havde sikret 2 bivogne til turen; men kun én var fornøden:
LNJ SP 23 - SM 13 ved værkstedet på Firskovvej, 30.04.1961 (nm).
Kig bag værkstedet på Firskovvej, 30.04.1961 (ESA).
Her stod banens sidste Triangel, LNJ M 4, der jo, ligesom SM 13, eksisterer endnu, 30.04.1961 (ESA).
Desuden denne trolje - med et sprøjteaggregat (?), Firskovvej 30.04.1961 (ESA).
Denne lille drejeskive brugtes til M 4, Firskovvej 30.04.1961 (ESA).
Udflugtstoget ved remisen; en SM på strækningssporet. Bagerst t.v. toppen af vandtårnet ved Jægersborg St., 30.04.1961 (ESA).
Overføringen for Jægersborgvej, 30.04.1961 (ESA).
Udflugtstoget er ankommet til Nærum, 30.04.1961 (ESA).
En hyggelig lille formiddagstur, hvor vi - på cykel - kunne være hjemme i tide til søndagsfrokosten.
Bedste hilsener
Niels