Nærumbanen for snart 62 år siden (17 fotos)

af Niels Munch, 6/3 2021, 15:02 (1405 dage siden)

Hej i Forum,

Som jeg tilstod i min epistel om LNJs postkort, var disse kort årsag til, at jeg aldrig rigtig fik fotograferet 'sølvgrise'. En anden medvirkende årsag var, at min gode JK57-kumpan Erik Schou Andersen (ESA) leverede mig en fotoserie, han havde optaget under en cykelekspedition langs Nærumbanen i juni 1959.

ESA havde startet sin 'fotokarriere' med et 6x6 Agfa CLICK, men var hurtigt konverteret til et 24x36 kamera, han havde med på LNJ. I 2013 lånte jeg så hans negativer fra den tur og scannede dem, og de kommer her:

[image]

[image]Begge fotos: LNJ SM 14 i Jægersborg 06.1959 (ESA).

[image]Her lå Præstevang trb., i baggrunden LNJ-værkstedet på Firskovvej, 06.1959 (ESA).

[image]

[image]Begge fotos: Ovk. for Toftebæksvej med Lyngby Lokal, 06.1959 (ESA).

[image]Her lå Smedebakken trb., 06.1959 (ESA).

[image]Og her lå Slotsparken trb., 06.1959 (ESA).

[image]Fuglevad krydsningsstation set fra ovk. for Skovbrynet, 06.1959 (ESA).

[image]

[image]Begge fotos: Her lå Borrebakken trb., 06.1959 (ESA).

[image]Brede 06.1959 (ESA).

[image]Ørholm Station set fra overføringen for Ørholmvej, 06.1959 (ESA).

[image]Ravnholm-Lundtofte 06.1959 (ESA).

[image]LNJ SM 12 før Mølleåbroen, 06.1959 (ESA).

[image]Ny Nærum Station, 06.1959 (ESA).

[image]Gl. Nærum Station, gadeside mod Bystykket, 06.1959 (ESA).

Ekspeditionen fortsatte ad den nedlagte banedel mod Vedbæk, "Grisestien":

[image]"Grisestien", her lå Rundforbi trb., 06.1959 (ESA).

Ud over, at ESA og jeg sammen deltog i en DJK-udflugt på LNJ den 30.04.1961, fik hverken han eller jeg fotograferet ret meget mere på denne privatbane, der lå så snublende nær ved vores respektive barndomshjem.

Desværre mistede vi ESA - alt for tidligt - i februar 2018; men hele hans billedsamling blev af hans datter overgivet til NSJV, hvor den, som meddelt af Peter Roland, er blevet scannet og således sikret for eftertiden.


Bedste hilsener
Niels

Nærumbanen for snart 62 år siden (17 fotos)

af Peter Roland Hansen @, 6/3 2021, 17:50 (1405 dage siden) @ Niels Munch

Dejligt at se billederne fra cykelturer i jeres lille forening. I har jo været vidt omkring, og hvis du har lyst til at fortælle om andre cykelture hvor ESA var med, leverer vi gerne billederne.

Nærumbanen lidt mindre end 62 år siden (7 fotos)

af K564, 6/3 2021, 19:47 (1405 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Tak for en dejlig serie foto fra LNJ. Jeg vil kvittere med en stribe foto af den næste generation af tog og bygninger.

[image]
LNJ Ym 19 på Lyngby Lokal februar 1996. (Kh)

[image]
LNJ Ym 19 i Fuglevad november 1988. (kh)

[image]
LNJ Ym 17 i Brede marts 1988. (kh)

[image]
LNJ Ym 17 i Ørholm december 1995. (kh)

[image]
LNJ Ym 18 i Ravnholm november 1988. (kh)

[image]
LNJ Ym 20 på vej over Mølleåen juli 1996. (kh)

[image]
LNJ Ym 20 i Nærum oktober 1977. (kh)

Bedste hilsner
Keld

Nærumbanen for snart 62 år siden (17 fotos)

af Jens Bruun-Petersen, 6/3 2021, 21:12 (1405 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Erik Schou Andersen er selv med på sin egen fotoserie: Han står yderst til venstre på billedet fra Fuglevad set fra Skovbrynet.
Takket være vejvisning fra Niels Munch har jeg fotograferet på LNJ både i sommeren 1961 og i sommeren 1962. Uden hjælp ville jeg ikke have anet, hvor de nedlagte trinbrætter lå.

Venlig hilsen
Jens Bruun-Petersen
Ribe

Nærumbanen for ca.70 år siden (5 fotos)

af Flemming Jakielski, Rødovre, 7/3 2021, 12:32 (1404 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels og alle andre.

Dejlige billeder fra LNJ. Jeg har arvet 6 billeder, der er lidt ældre, fra LNJ optaget af Bent Nekman. Det ene billede af M 1 ligger allerede i serien om banens motormateriel her på siden. Her er de 5 andre som supplement til Niels og Kelds billeder med tilladelse fra Bents søn Donald.

V.H.
Flemming J

LNJ C 1 Jægersborg 19/9-1952
[image]


LNJ M 3 Nærum 1952
[image]


LNJ M 6 og C2 Jægersborg 10/9-1952
[image]


LNJ M5 og M4 Nærum 1952
[image]


LNJ M 4 Brede 1950
[image]

Nærumbanen - for længe siden (+1 foto)

af Niels Munch, 7/3 2021, 14:59 (1404 dage siden) @ Niels Munch

Kære alle,

Tak for positive kommentarer samt billedbidrag, både nyere og ældre.

@ Flemming: Materiellet i Jægersborg synes henstillet på overleveringen til DSB:

[image]LNJ C 1 Jægersborg 19/9-1952 (Bent Nekman).

LNJ solgte jo i 1952 til Stålvalseværket, hvorfra HFHJ 'gaflede' C 1 (og siden M 6). HFHJ forvandlede C 1 til D 74:

[image]HFHJ D 74 i Hillerød, 04.06.1960 (nm).

Det var i øvrigt på denne pinsecykeltur til Hillerød, jeg rendte på Thomassen for 1. gang, hvor vi dels drøftede det brogede privatbanemateriel, dels den forestående damptur på ØSJS 26.06.1960. Siden skulle jeg sammen med ESA besøge frimærkehandelen i Hellerup flere gange.

Alkjær har i Signalposten 1980/4 beskrevet forvandlingen gennem tiden af bl.a. de 2-akslede personvogne ved LVJ/LNJ.


Bedste hilsener
Niels

Nærumbanen for snart 60 år siden (+9 fotos)

af Niels Munch, 7/3 2021, 16:10 (1404 dage siden) @ Niels Munch

God eftermiddag i Forum,

I startindlægget nævnte jeg, at ESA og jeg fik mulighed for at fotografere 'sølvgrise' ved en udflugt på LNJ, som DJK annoncerede i Interne Foreningsmeddelelser M 3/61 - April 1961 således:

"Udflugt søndag 30. april på Lyngby-Nærum Jernbane (LNJ). Mødested: Jægersborg, LNJ-perronen, kl. 9. Forevisning af banens remise- og værkstedsanlæg, kørsel med særtog til Nærum - med krydsning på ubetjent station Ørholm, forevisning af sikringsanlægget m.m. i Nærum - af den interessante ubetjente krydsningsstation i Fuglevad - samt af sikringsanlægget i Jægersborg. Direktør H. Gunsøe, der viser DJK den ære selv at ville lede forevisningen af banen, vil derudover fortælle lidt om de trafikale forhold ved LNJ. Afslutning i Jægersborg kl. ca. 11.15. Deltagerafgift: kr. 2, betales under turen."

Vores billeder fra denne søndag-formiddagstur følger her:

[image]Deltagerne samles i Jægersborg; særtoget ses t.v., 30.04.1961 (ESA).

Der var ikke forudtilmelding, hvorfor banen havde sikret 2 bivogne til turen; men kun én var fornøden:

[image]LNJ SP 23 - SM 13 ved værkstedet på Firskovvej, 30.04.1961 (nm).

[image]Kig bag værkstedet på Firskovvej, 30.04.1961 (ESA).

[image]Her stod banens sidste Triangel, LNJ M 4, der jo, ligesom SM 13, eksisterer endnu, 30.04.1961 (ESA).

[image]Desuden denne trolje - med et sprøjteaggregat (?), Firskovvej 30.04.1961 (ESA).

[image]Denne lille drejeskive brugtes til M 4, Firskovvej 30.04.1961 (ESA).

[image]Udflugtstoget ved remisen; en SM på strækningssporet. Bagerst t.v. toppen af vandtårnet ved Jægersborg St., 30.04.1961 (ESA).

[image]Overføringen for Jægersborgvej, 30.04.1961 (ESA).

[image]Udflugtstoget er ankommet til Nærum, 30.04.1961 (ESA).

En hyggelig lille formiddagstur, hvor vi - på cykel - kunne være hjemme i tide til søndagsfrokosten.


Bedste hilsener
Niels

Nærumbanen for snart mange år siden

af Remisekat, Hc, 7/3 2021, 17:52 (1404 dage siden) @ Niels Munch

Tak for mange fine billeder ! Men jeg undrer mig over dateringen, for sommeren 1959 var lang og meget varm. Her ser vi flere billeder med træer uden blade og folk med (alt for) meget tøj til en sommerdag ?
Selv tilbragte jeg alle ferier fra 1950 til 1975 i Hjortekær, så jeg har det på samme måde: Kender banen indgående, men fik heller aldrig taget de motiver.
Ved nogen af jer andre LNJ-fans hvad det var for en skinnebus der var impliceret i kollisione på Toftebæksvej i 1956 ?
venlige hilsner, Remisekat

Nærumbanen for snart mange år siden (foto fra 1979)

af Niels Munch, 7/3 2021, 20:07 (1404 dage siden) @ Remisekat

Hej Remisekat,

Dit argument vedr. datering af Erik's 1959-billeder kan jeg godt følge; men jeg har ikke andre kilder end hans egen fotoliste. Oven i købet har jeg checket bagsiderne på de papiraftryk, jeg fik dengang; men der var ingen datering noteret.

Jeg har en svag erindring om et uheld i overkørslen for Toftebæksvej, men kan ikke hjælpe dig med skinnebussens nummer. Og litteraturen synes heller ikke at være til hjælp.

Til gengæld kan jeg vise et ESA-foto af LNJ M 4 på Lyngby Station:

[image]LNJ M 4 på Lyngby Station i 1979 (ESA).

Hvad M 4, der blev solgt i 1975 til HgJK, laver på Lyngby Station en ukendt dag i 1979, aner jeg ikke, men det kan vi måske også få opklaret i dette forum, hvor vi i fællesskab ved alt, hvad der er værd at vide :-D .

Den 'klassiske' bygning t.h. på billedet, på den anden side af omfartsvejen, er "Templet" på Jernbanevej, Lyngby Tekniske Skole fra 1903.


Bedste hilsener
Niels

Avatar

Nærumbanen for snart mange år siden (foto fra 1979)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 7/3 2021, 20:22 (1404 dage siden) @ Niels Munch

Hvad M 4, der blev solgt i 1975 til HgJK, laver på Lyngby Station en ukendt dag i 1979, aner jeg ikke, men det kan vi måske også få opklaret i dette forum, hvor vi i fællesskab ved alt, hvad der er værd at vide :-D .

Henstillet af HgJK med henblik på senere transport nordpå? De havde jo også noget materiel stående på Gentofte station på et tidspunkt.

Nærumbanen for snart mange år siden (foto fra 1979)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 8/3 2021, 14:22 (1403 dage siden) @ Niels Munch

Hej Remisekat,

Dit argument vedr. datering af Erik's 1959-billeder kan jeg godt følge; men jeg har ikke andre kilder end hans egen fotoliste. Oven i købet har jeg checket bagsiderne på de papiraftryk, jeg fik dengang; men der var ingen datering noteret.

Jeg har en svag erindring om et uheld i overkørslen for Toftebæksvej, men kan ikke hjælpe dig med skinnebussens nummer. Og litteraturen synes heller ikke at være til hjælp.

(...)

Bedste hilsener
Niels

.
----------
.

Hej Niels.

Formentlig det uheld Du skriver om, er omtalt i POLITIKEN d. 22. april 1956, og er vel sket dagen inden, altså 21. april 1956.
[image]
Lyngby-Nærumbanen v. Lyngby Lokalstation, Toftebæksvej. -- 21. april 1956. POLITIKEN.

Jeg har ikke andre oplysninger pt - herunder heller ikke skinnebussens nummer.

Hilsen
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=lnj---stationer

Nærumbanen for snart mange år siden (uheld 1956)

af Niels Munch, 8/3 2021, 15:12 (1403 dage siden) @ Erik V. Pedersen

[image]Lyngby-Nærumbanen v. Lyngby Lokalstation, Toftebæksvej. -- 21. april 1956. POLITIKEN.

Hej Erik,

Tak for dit "udriv". Hvilken SM, det var, afsløres ikke. Til gengæld tilhører rutebilen på billedet Hjortekær Trafik ved G. & S. Boiesen.

SHS udgav i 1982 et hæfte (ISBN 87-87589-36-2) om selskabet, forfattet af Michael Sinding, og heri er sammenstødet faktisk omtalt:

"I 1956 ramtes selskabet af et alvorligt uheld, da en af busserne lørdag den 21. april kolliderede med en af Nærumbanens skinnebusser i overskæringen på Toftebæksvej ved Lyngby Lokalst. Både bus og tog var fyldt med passagerer, og 20 mennesker kom til skade. Bussen måtte slæbes væk, mens skinnebussen kunne køre i remise ved egen hjælp efter at være sporsat igen. Bussens chauffør udtalte senere, at den skarpe sol blændede, så han ikke kunne se blinklyset."

Busserne, der var grønne, betjente i 1956 ruten Lyngby-Lundtofte-Hjortekær-Fortunen-Femvejen-Charlottenlund (linie 173) samt ruten Lyngby-Klampenborgvej-Hjortekær (linie 174). Bussen i uheldet er en Scania-Vabis fra Sorø Karosserifabrik, hvoraf selskabet i 1956 havde 3. En af disse er bevaret ved Danmarks Busmuseum.

Bedste hilsener
Niels

Nærumbanen for mange år siden (uheld 1956) + lidt Sorø.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 8/3 2021, 16:06 (1403 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels.

Tak for opfølg. Så blev vi alle atter lidt klogere -- fik en sammenhæng i nogle løse "brokker".

Ja, -- "udriv". Desværre er det kun en datidig (næsten) fotokopi fra avisen, og disse kopier bliver sjældent bedre med tiden. Kopien blev sat i et "glasklart" plastomslag, og har siddet dér siden. Nu blev det taget ud af hensyn til kopieringen. Herefter har jeg -næsten- to kopier, idet store dele af sværten blev hængende på plastomslagets inderside (der var nok af sværte), så nu har jeg både en papirkopi og -næsten- et "A4-diapositiv".

Jeg håbede, at jeg havde et "Jernbanebladet" ("Det røde Jernbaneblad") fra 1956, men desværre.

Ansat ved DSB i maj 1956, stationeret i Svebølle ! Som led i elevtiden kom jeg til Sorø i Januar 1957. Her på stationen fik de tilsendt Jernbanebladet som gratis-eksemplar (2-3-4 stykker ?) Der ene ekspl. lå altid et i rangerpersonalets spisestue, i den modsatte ende af Godsekspeditionen (pakhusets østre ende / mod København). Her var bladets "fornemmeste opgave", at være underlag for kaffekanden (dengang af metal med tragt/pose og det hele), og kanden måtte ikke lave varme-skjolder på bordpladen ! Til gengæld kom der hurtigt pletter på bladet ! ! !
[image]
Sorø, Godsekspeditionen - pakhuset/varehuset, østenden. - Oktober 1957.
Derfor besluttede jeg hurtigt at købe det selv (abonnement), og har det dermed fra januar 1957. Det kunne jo være, at jeg også havde købt den netop afsluttede årgang, måske modtaget et / et par prøve-ekspl, men desværre.

Hilsen,
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=soro-station

.

Avatar

Nærumbanen for mange år siden (uheld 1956) + lidt Sorø.

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/3 2021, 16:35 (1403 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Niels.

Tak for opfølg. Så blev vi alle atter lidt klogere -- fik en sammenhæng i nogle løse "brokker".

Ja, -- "udriv". Desværre er det kun en datidig (næsten) fotokopi fra avisen, og disse kopier bliver sjældent bedre med tiden. Kopien blev sat i et "glasklart" plastomslag, og har siddet dér siden. Nu blev det taget ud af hensyn til kopieringen. Herefter har jeg -næsten- to kopier, idet store dele af sværten blev hængende på plastomslagets inderside (der var nok af sværte), så nu har jeg både en papirkopi og -næsten- et "A4-diapositiv".

Jeg håbede, at jeg havde et "Jernbanebladet" ("Det røde Jernbaneblad") fra 1956, men desværre.

Ansat ved DSB i maj 1956, stationeret i Svebølle ! Som led i elevtiden kom jeg til Sorø i Januar 1957. Her på stationen fik de tilsendt Jernbanebladet som gratis-eksemplar (2-3-4 stykker ?) Der ene ekspl. lå altid et i rangerpersonalets spisestue, i den modsatte ende af Godsekspeditionen (pakhusets østre ende / mod København). Her var bladets "fornemmeste opgave", at være underlag for kaffekanden (dengang af metal med tragt/pose og det hele), og kanden måtte ikke lave varme-skjolder på bordpladen ! Til gengæld kom der hurtigt pletter på bladet ! ! !
[image]
Sorø, Godsekspeditionen - pakhuset/varehuset, østenden. - Oktober 1957.
Derfor besluttede jeg hurtigt at købe det selv (abonnement), og har det dermed fra januar 1957. Det kunne jo være, at jeg også havde købt den netop afsluttede årgang, måske modtaget et / et par prøve-ekspl, men desværre.

Hilsen,
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=soro-station


Kære Erik

Jernbane-Bladet er desværre ikke til megen hjælp:

[image]Jernbane-Bladet, nr. 5, maj 1956.

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Nærumbanen for snart mange år siden (foto fra 1979)

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/3 2021, 16:36 (1403 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Remisekat,

Dit argument vedr. datering af Erik's 1959-billeder kan jeg godt følge; men jeg har ikke andre kilder end hans egen fotoliste. Oven i købet har jeg checket bagsiderne på de papiraftryk, jeg fik dengang; men der var ingen datering noteret.

Jeg har en svag erindring om et uheld i overkørslen for Toftebæksvej, men kan ikke hjælpe dig med skinnebussens nummer. Og litteraturen synes heller ikke at være til hjælp.

(...)

Bedste hilsener
Niels


.
----------
.

Hej Niels.

Formentlig det uheld Du skriver om, er omtalt i POLITIKEN d. 22. april 1956, og er vel sket dagen inden, altså 21. april 1956.
[image]
Lyngby-Nærumbanen v. Lyngby Lokalstation, Toftebæksvej. -- 21. april 1956. POLITIKEN.

Jeg har ikke andre oplysninger pt - herunder heller ikke skinnebussens nummer.

Hejsa,

Det er fordi, at du ikke holdt "Land og Folk". Dér blev man godt orienteret om, hvad der rørte sig i samfundet.

[image]
[image]
[image]
[image]

Nærumbanen for snart mange år siden (foto fra 1979)

af Niels Munch, 8/3 2021, 17:13 (1403 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak for din ihærdige research, kære Morten, hvorved vi blev gjort bekendt med navne på de tilskadekomne. Men vi kender stadig ikke identiteten af hverken rutebil eller skinnebus .....

Det må dog have glædet "Land og Folk" at kunne konstatere, at der ingen klasseforskel er, når nu ulykken rammer både høj og lav.

Men svingende hygiejne i Istedgade kan næppe komme bag på nogen.

M.v.h.
Niels

Nærumbanen for snart mange år siden (foto fra 1979)

af Peter Roland Hansen @, 9/3 2021, 11:02 (1402 dage siden) @ Niels Munch

Årsagen kunne meget vel være at vognen skulle køre særtog . Der blev kørt flere særtog med M 4 på det tidspunkt, bl.a var M 4 en tur til Skelskør.

Nærumbanen for mange år siden (uheld 1956) + lidt Sorø.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 9/3 2021, 13:07 (1402 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas, Morten, Niels m. fl.

Tak for Jeres indlæg med vedhæftede avisudklip. De gav ikke vognnummeret, men flere andre morsomme oplysninger, og "sagen" set fra flere andre vinkler. Herligt.

TAK til alle.

Erik V.
www.evp.dk

Nærumbanen for snart mange år siden (foto fra 1979)

af Ole Dinesen ⌂ @, 9/3 2021, 15:35 (1402 dage siden) @ Niels Munch

Hej Remisekat,

Dit argument vedr. datering af Erik's 1959-billeder kan jeg godt følge; men jeg har ikke andre kilder end hans egen fotoliste. Oven i købet har jeg checket bagsiderne på de papiraftryk, jeg fik dengang; men der var ingen datering noteret.

Jeg har en svag erindring om et uheld i overkørslen for Toftebæksvej, men kan ikke hjælpe dig med skinnebussens nummer. Og litteraturen synes heller ikke at være til hjælp.

Til gengæld kan jeg vise et ESA-foto af LNJ M 4 på Lyngby Station:

[image]LNJ M 4 på Lyngby Station i 1979 (ESA).

Hvad M 4, der blev solgt i 1975 til HgJK, laver på Lyngby Station en ukendt dag i 1979, aner jeg ikke, men det kan vi måske også få opklaret i dette forum, hvor vi i fællesskab ved alt, hvad der er værd at vide :-D .

I følge TA 281 kørte LNJ M 4 fra Jægersborg til København (og videre til Cvk) den 9/7-1979, så den har været i området :-)

Billige jernbane T-shirts


Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak