Norske ferier - Numedalsbanen (5 fotos)
God middag i Forum,
Som nævnt i startindlægget foregik de norske ferier i 1985 hhv. 1991 på hver sin side af Numedalsbanen, og Flesberg var i begge tilfælde nærmeste station.
Numedalsbanen blev anlagt i 1927 som en 92,8 km lang normalsporet jernbane fra Kongsberg til Rødberg, alt i Viken Fylke. I 1985 var banen trafikeret i sin fulde længde med (få) persontog, overvejende med BM86 og 91 motormateriel, hvorimod godstrafikken var begrænset til stationerne Flesberg (træ, 30 km fra Kongsberg) og Svene (skærver, 15 km fra Kongsberg).
Numedalsbanen var opr. tænkt som en del af Bergensbanen, med det blev - lidt som med Krøderbanen - kun ved "tilløbet".
Ved aftenstide kunne en krydsning i Flesberg fotograferes:
2 BM91 krydser i Flesberg, bem. godsvogn i toget mod Kongsberg, 30.07.1985 (nm).
I 1985 nåede vi desværre ikke op til Rødberg, hvor Uvdalselva krydses via en kombineret vej- og jernbanebro:
Dieselmotorvogn BM86 20 på den kombinerte jernbane- og veibrua over Uvdalselva ved Rødberg. Lokomotivstallen på Rødberg stasjon bak til høyre, 1988. Foto: Olsen, Knut Arne. www.digitaltmuseum.no - ID: JMF-KAO-0346.
Til gengæld besøgte vi Rødberg i 1991:
Rødberg Stasjon, juli 1991 (nm).
Men da var persontrafikken på hele banen samt al trafik mellem Rollag og Rødberg indstillet med udgangen af 1988 ved Stortingsbeslutning. Derfor var der ingen jernbaneaktivitet i Rødberg, derimod turistkontor samt et galleri, der markedsførte sig med denne naturalistiske plakat:
Plakat for Galleri Perrongen, Rødberg 1991.
..... som er falmet med tiden.
Tilbage i Lyngdal fandt vi på vej til en lille fiskesø denne velbevarede rutebil, der havde tilhørt Schøyens Bil Centraler (SBC), et større privat busselskab i Oslo, grundlagt 1921 af ing. M.O. Schøyen:
SBC bus 157 i Lyngdal, 01.08.1985 (wm/nm).
Som det vil fremgå af det indbyggede link, er bussen bevaret. Den blev bygget i 1961 af Per Schøyens Karosserifabrikk på et Scania-Vabis BF75-61V chassis. Per Schøyen, i familie med SBCs grundlægger, byggede på licens fra Vestfold Bil & Karosseri (VBK), vi også kender i DK.
SBC havde en overgang over 50% af kontraktkørslen for Stor-Oslo Lokaltrafikk (SL), men det gik galt, da SL begyndte udlicitering og SBC engagerede sig i Concordia (der købte Swebus). Concordia blev i 2009 til Nobina, som vi også kender i DK.
At jeg viser bussen i Jernbanehistorisk Forum, er en undtagelse, og at jeg selv er med på billedet, er absolut en ekstrem undtagelse. Billedet skyldes i det hele taget, at bussen kunne udvise destinationen "Østbanen", idet jeg netop i sommeren 1985 havde søgt orlov fra FLV for en stilling som kontorchef hos Østbanen a/s i Hårlev, hvor jeg bl.a. fik med - heldigvis - lidt nyere rutebiler at gøre. Men det er en ganske anden (jernbane-)historie .
Bedste hilsener
Niels