Privatbaner og pre-1970 amter
.. men det kunne da være morsomt med en oversigt over, hvordan det var i åbningsårene suppleret med senere ændringer, hvis der er nogle, der har mod på det.
Ud over, at det kunne være "morsomt", ser jeg ikke det store formål. I min optik ville det være "morsommere" at kortlægge aktiernes fordeling på stat, amter og kommuner gennem tiderne. På den måde vil man også - indirekte - få syn for de amtsgrænseændringer og kommunesammenlægninger etc., der måtte være sket, idet aktierne herved blev overdraget til "den fortsættende instans".
Men jeg melder mig ikke frivilligt; der har jeg for megen fremtid bag mig .
Bedste hilsener
Niels
Hejsa,Heller ikke jeg kan se det helt store formål med sådan en øvelse, bortset fra at det da altid er morsomt at se andre arbejde. Det bliver i øvrigt svært at "kortlægge aktiernes vandring" al den stund, at en hel del privatbaner ikke var aktieselskaber men andelsselskaber. Så er det ulige meget lettere, når det drejer sig om ål.
Nu bliver det svært; det fleste privatbaner tilvejebragte mig bekendt deres anlægskapital via udstedelse af aktier (og evt. obligationer). Men visse steder valgte "de i banens drift interesserede kommuner" at etablere et driftsselskab på andelsbasis. I "min tid", hvor der var 13 privatbanestrækninger tilbage, havde vi fænomenet på Hornbækbanen og Nærumbanen.
M.v.h.
Niels