Privatbaner og pre-1970 amter

af esni, Frederikssund, 14/12 2020, 21:26 (1504 dage siden) @ Niels


Jeg sidder lige og tæller lidt op, og når jeg kommer til et resultat, skal jeg nok lægge det op.


Det er større arbejde, end jeg oprindeligt havde regnet med, men her er hvad jeg sådan lige kunne finde ud af:

Fjerritslev (Thisted Amt) - Frederikshavn (Hjørring Amt)
Aarhus (Arhus Amt) - Hammel (Skanderborg Amt)
Horsens (Vejle Amt) - Bryrup (Skanderborg Amt)
Horsens (Vejle Amt) - Odder (Aarhus Amt)
Køge (Kbh. Amt) - Ringsted (Sorø Amt)
København (Kbh. Amt) - Slangerup (Fredensborg Amt)
Mariager (Randers Amt) - Fårup - Viborg (Viborg Amt)
Odense (Odense Amt) - Nr. Broby - Fåborg (Svendborg Amt)
Odense - Svendborg
Silkeborg (Skanderborg Amt) - Herning (Ringkøbing Amt)
Silkeborg - Kjellerup - Rødkjærsbro (Viborg Amt)
Troldhede (Ringkøbing Amt) - Kolding (Vejle Amt) - + Grindsted i Ribe Amt
Vejle (Vejle Amt) - Vandel - Grindsted (Ribe Amt)
Aarhus (Aarhus Amt) - Ryomgaard (Randers Amt)
Østsjællandske Jernbane Køge (Kbh. Amt) - Fakse/Rødvig (Præstø Amt)

Det blev til 16 stykker, så en del af privatbanerne gik jo da gennem flere amter.

Venlige hilsner

Niels H

Mange tak for svaret og tak til de mange der blandede sig i tråden.

Jeg tror at min oprindelige tanke kom fra en undren over at Thisted Fjerritslev jernbane og Frederikshavn Fjerritslev Jernbane blev to selskaber - ligeledes de 2 Hadsundbaner i stedet for 1 bane....

Og så skimmede jeg korte over de gamle amter - og da så det ud til at der i bedste fald kun var korte strækninger inde i det 'fjerne' amt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)

Entreprenørfirmaet Hans Jørgensen & Søn gravede i næsten 100 år grus i en lang række grusgrave rundt om Odense. Den største lå i Davinde, hvor en stor spandekædegravemaskine fyldte smalsporede tipvogne på 4 spor.

Læs mere

Jernbanebøger

Med jernbane gennem hverdag og arbejde

Med jernbane gennem hverdag og arbejde. Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak