En rejse fra Dagebûll til Oland og Langeness
I 2018 besøgte jeg Langeness og vil lige supplere med nogle bemærkninger.
På Langeness fortsætter banen en lille kilometer frem til endestationen. Der er lavet mulighed for, at beboere med egen traktor og frontlift kan løfte loren eller vogne af sporet, og køre dem hjem til egen bebyggelse. Banen er på et tidspunkt blevet forkortet med omring 500 meter på Langeness.
Den tidligere købmand på Langenees måtte indstille sin virksomhed for nogle år siden, og han har i stedet påtaget sig post- og pakkebefordringen til øerne med sin Post-Lore. Jeg mødte ham på et tidspunkt på Oland, hvor han klagede højlydt over, at mange tyske gæster brugte den fidus, at lade kufferterne transportere til øerne som pakkepost med det resultat, at han som postmand måtte slæbe utallige tunge kufferter op til de pensionater, hvor gæsterne så ankom senere i ro og mag.
Efter en forespørgsel til min vært om, hvordan man sikrer sig et tilstrækkeligt indtægtsgrundlag om vinteren uden turister, fik jeg oplyst, at indbyggerne på øerne får tildelt EU-midler svarende til det beløb, som de græske bjergbønder får tildelt. Dette for at sikre befolkningen på øerne.
Banen anvendes også til transport af syge ikke-livstruende transporter til fastlandet. Ellers er det lægehelikopteren fra Niebôll, der klarer de alvorlige tilfælde.
Langeness er en meget aflang ø, hvor færgelejet er placeret i den østlige ende af øen, og Lore-banen befinder sig naturligt i den østlige del, så der er et stykke vej. Min egen vurdering er, at Oland er mere charmerende end Langeness, og der er også mere Lore-aktivitet, da mange lorer kun befarer strækningen fra Oland til Dagebûll.
Venlig hilsen
Flemming Høj Petersen
Dæmningen fra Oland, der kan skimtes i baggrunden
Endestationen på Langeness
Lorer på stribe
Åben udgave
Åbne udgaver præger stationen
Sportsvognsudgaven
Arbejdstog
Aflæsningsplads