En rejse fra Dagebûll til Oland og Langeness

af Flemming, 8/12 2020, 17:36 (1426 dage siden)

Vi har to gange i julegætterierne besøgt den spændende Lore-bane fra Dagebûll til Langeness via Oland.

Jeg tillader mig af den årsag at anvende dette forum og fortælle om mit besøg på Oland i juni måned 2017.

Jeg har besøgt banen en del gange siden 1984 og senest i 2017. Mange interesserede besøger og besigtiger banen i den forforståelse, at det alene er beboerne, der må befare banen, men det kan faktisk lade sig gøre som almindelig turist at bruge banen. Man skal bare booke et ophold i et af pensionaterne på Oland. Eventuelt hos Haus Nommensen, som også tilbyder halv- og helpension. Nogle af de øvrige pensionater tilbyder kun overnatning og et lille køkken, hvor man kan forpleje sig selv. Man aftaler at blive hentet med Lore i Dagebûll på et specifikt tidspunkt og kan nyde den fantastiske tur ud over vadehavet med en som oftest hjemmebygget Lore.

Det kan ikke lade sig gøre at bruge Loren helt til Langeness, idet der er færge fra Schlûttsiel, som skal benyttes af turister til Langeness for at mindske færdslen på smalsporsbanen til Dagebûll. Forudsætningen for at bruge Lore er, at man bestiller et ophold på Oland. Praksis hos pensionaterne er, at man skal mindst booke to overnatninger. Dette for at sikre indtægtsgrundlaget, men også for at reducere mængden af transporter til fastlandet, der er tidkrævende for pensionaterne. Jeg har dog erfaring med, at det kan lade sig gøre at forhandle antallet af overnatninger ned.

Indbyggerne på Langeness og Oland kan frit bruge banen i weekender. På hverdage er benyttelsen indskrænket, idet der tyske Landesbetrieb für Küstenschutz disponerer banen på hverdage fra kl. 8 – 16, hvor der arbejdes med kystsikring og beplantning af vaden. Det kan dog sagtens lade sig gøre for beboerne at bruge banen på hverdage, de skal blot ringe og aftale det med Landesbetrieb für Küstenschutz.

Alle kender hinanden på øerne, og der samarbejdes godt med at få koordineret brugen af banen. Eksempelvis kom der en Lore fra fastlandet hver morgen kl. 7.30 med et par tækkere, der skulle arbejde på Oland, hvorefter Loren fortsatte til Langeness med en murer, der havde opgaver der.

Selve turen ud over vadehavet er fantastisk. Turen fra Dagebûll indledes på ”smalsporsstationen”, hvor banen passerer et pensioneret fyrtårn, der i dag kan bookes som ferielejlighed med en fantastisk udsigt. Loren kører op over dæmningen i en lang og svag stigning. På vej ned ad dæmningen er der et stikspor lige inden banen drejer ud over vadehavet. Dette stikspor blev anvendt af den tidligere købmand på Langenees til at henstille vogne, der skulle læsses.

Hastigheden er beskeden, så man kan fint nyde turen på vej til Oland. 3 kilometer ude i vadehavet er der opstillet et 3000 meter mærke til venstre for sporet. Det har den betydning, da banen er enkeltsporet, at den Lore, der først når 3000 meter mærket, har forkørselsret, og modkørende skal så bakke til det nærmeste vigespor. I praksis er der normalt god sigt, og førerne er gode til at vurdere, om de skal anvende et af de vigespor, der findes undervejs.

Umiddelbart efter 3000 meter mærket er skinnerne placeret på en stolpekonstruktion henover et lille vandløb, der skal fungere som rævefælde. Der er et fantastisk varieret fugleliv på Oland, og det vil man gerne beskytte, så ræve er absolut uønskede. Når man nærmer sig Oland møder man et kæmpestort græsområde, hvor en række bønder fra fastlandet har kvæg til at græsse. Der er et sidespor i dette område, og først efter yderligere en kilometers kørsel kommer man til bebyggelsen, der er omkranset af et stort dige. Alle husene indenfor diget ligger optimalt, så de beskytter hinanden mod vinden.

Banen fortsætter på en lang dæmning til Langeness (besøgt i 2018), og der er lagt nyt spor for nogle år siden, efter at det tidligere spor blev skadet af vandmasserne. Det nye spor er bygget ved siden af det tidligere, så man samtidig får øget højden og bredden af dæmningen i forhold til vandmasserne.

Vi stod af Loren på Oland. Familien havde nogle pragtfulde dage, hvor vi organiserede os med liggestole, medbragt mad og vin på diget og kunne følge hele trafikken med Lorer dagen igennem.

Mange af Lorerne er bygget i ”Sportsvognsudgaven” uden tag og vinduer. Jeg har længe undret mig over det og i vinterperioder iagttaget, hvordan førerne var iklædt røde overlevelsesdragter på den barske og vindomsuste tur til fastlandet. Jeg fik fortalt, at det er af hensyn til støjen. De lukkede udgaver har et stort resonansrum, der forøger larmen betydeligt. Samtidig bliver Loren også tungere, og da man i praksis bare fjerner sin Lore fra sporet, når man når sin destination på Oland, så betyder vægt også noget.

Jeg håber, at dette indlæg kan tjene til inspiration til et besøg på Oland. Det kan varmt anbefales.

Venlig hilsen

Flemming Høj Petersen
[image]
Rævefælden
[image]
3000 meter mærket
[image]
Sporfornyelse
[image]
Oland forude
[image]
Indenfor diget
[image]
Vigespor vest Oland
[image]
Åben Lore
[image]
Dæmningen til Langeness
[image]
Fruen nyder naturen
[image]
Retur til Dagebûl
[image]
Sidespor øst på Oland
[image]
Sporforskydning
[image]
Ned ad diget
[image]
Dagebûll - Rejsen er slut


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Bogen om DSB litra E
Bogen om DSB litra E

I 2006 udgav Steffen Dresler bogen ´DSB litra E svensk- og danskbyggede eksprestogslokomotiver´. Med forfatterens velvilje er bogen digitaliseret og forsynet med en ekstra tegning. Her er hele historien om de smukke E-maskiner.

Læs mere


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak