Sporvejen i Halberstadt 1993
Som lovet i begyndelsen af denne tråd kommer her lidt fra mit korte besøg i Halberstadt d. 2. maj 1993. Så vidt jeg husker, fejrede man 90-året for indførelsen af elektrisk sporvejsdrift.
Her er motorvogn 40 (Type T57, Gotha/LEW 1960) på linie 2 ved stoppestedet Hauptbahnhof. Som det ses, er der kommet nye stoppestedsskilte og andet stoppestedsinventar.
Og sporvejen i Halberstadt havde fået de første af de 4-akslede ledvogne af type GT4 fra Stuttgart. Her ses nr. 151 (Esslingen 1967, ex. Stuttgart 719) ved stoppestedet Hauptbahnhof. Vogntypen, som jeg tidligere havde mødt i Stuttgart, er nærmere omtalt her. Til højre ses museumsvogn nr. 31 (Lindner/AEG 1939), som kørte som ’tilbringervogn’ til remisen, hvor der var åbent hus.
Ledvognene var en kontrast til de to-akslede vogne, hvoraf mange var yngre end ledvognene. De toakslede vogne accelererede og bremsede med en dyb brummen, og dørmotorerne larmede ret meget (alle, der har oplevet Gotha- og REKO-vogne i drift ved, hvad jeg mener!) – ledvognene kørte med en høj, næsten hylende motorlyd, accelererede kraftigt, de havde trykluftbremse og trykluftbetjente døre.
Vognparken i Halberstadt består i dag af 5 moderne Leoliner-vogne, nr. 1-5, som Lars nævner, og desuden 4 GT4-vogne i reserve, nr. 156, 164, 167 og 168, hvoraf de sidste 3 er dobbletrettede vogne, som oprindelig kørte i Freiburg im Breisgau. På Keld’s sidste billede ses en Freiburg-vognene i Freiburg-bemaling.
Sporvognskavalkade. Til venstre ledvogn 156 (type GT4, Esslingen 1962, ex. Stuttgart 550), i midten motorvogn 31, og nærmest LOWA-motorvogn 36 (type ET54, Gotha/LEW 1956), som var blevet museumsvogn siden mit sidste besøg.
Interiør af motorvogn 36.
Ledvogn 156 ved remisen.
Ledvogn 153 (type GT4, Esslingen 1963, ex. Stuttgart 648) endnu i Stuttgart-farver, ved remisen.
En ’Gelenkträger’ fra en GT4-ledvogn placeret på to værkstedstroljer. De to langsliggende motorer, som via kardanaksler trak den inderste aksel på hver boggie, ses.
Linie 2s forlængelse fra Vogtei til Sargstedter Weg var under anlæg. Her ses indkørslen til vendesløjfen i Sargstedter Weg. Forlængelsen blev taget i brug i august 1993.
Ledvogn 151 på linie 1 i Herbingstrasse
Ledvogn 151 på linie 1 i Richard Wagner Strasse
Ledvogn 151 på linie 1 på hjørnet Gröperstrasse/Dominikanerstrasse, på vej mod Hauptbahnhof.
Samme gadehjørne: Her er motorvogn 40 på linie 2 på vej til Vogtei.
Motorvogn 40 på linie 2, på vej til Vogtei
Og her er motorvogn 40 på linie 2, tæt ved Vogtei
Linie 3, Herbingstrasse-Klusberge, blev denne dag betjent af REKO-motorvogn nr. 28 (Type TZ70, Schöneweide/LEW 1975), som her ses ved endestationen Herbingstrasse.
Samme vogn ved endestationen Klusberge.
Linie 3 var visse steder ret landlig. Her kort før Klusberge. Det er motorvogn 28.
Motorvogn 40 på linie 2 ved stoppestedet Johannisbrunnen, på vej til Hauptbahnhof.
Motorvogn 40 på linie 2 ved stoppestedet Holzmarkt, på vej til Hauptbahnhof.
v.h.
HansA