Sporvejen i Halberstadt 1993

af HansA, 7/12 2020, 17:00 (1495 dage siden) @ K564
redigeret af HansA, 7/12 2020, 17:17

Som lovet i begyndelsen af denne tråd kommer her lidt fra mit korte besøg i Halberstadt d. 2. maj 1993. Så vidt jeg husker, fejrede man 90-året for indførelsen af elektrisk sporvejsdrift.


[image]
Her er motorvogn 40 (Type T57, Gotha/LEW 1960) på linie 2 ved stoppestedet Hauptbahnhof. Som det ses, er der kommet nye stoppestedsskilte og andet stoppestedsinventar.


[image]
Og sporvejen i Halberstadt havde fået de første af de 4-akslede ledvogne af type GT4 fra Stuttgart. Her ses nr. 151 (Esslingen 1967, ex. Stuttgart 719) ved stoppestedet Hauptbahnhof. Vogntypen, som jeg tidligere havde mødt i Stuttgart, er nærmere omtalt her. Til højre ses museumsvogn nr. 31 (Lindner/AEG 1939), som kørte som ’tilbringervogn’ til remisen, hvor der var åbent hus.
Ledvognene var en kontrast til de to-akslede vogne, hvoraf mange var yngre end ledvognene. De toakslede vogne accelererede og bremsede med en dyb brummen, og dørmotorerne larmede ret meget (alle, der har oplevet Gotha- og REKO-vogne i drift ved, hvad jeg mener!) – ledvognene kørte med en høj, næsten hylende motorlyd, accelererede kraftigt, de havde trykluftbremse og trykluftbetjente døre.
Vognparken i Halberstadt består i dag af 5 moderne Leoliner-vogne, nr. 1-5, som Lars nævner, og desuden 4 GT4-vogne i reserve, nr. 156, 164, 167 og 168, hvoraf de sidste 3 er dobbletrettede vogne, som oprindelig kørte i Freiburg im Breisgau. På Keld’s sidste billede ses en Freiburg-vognene i Freiburg-bemaling.


[image]
Sporvognskavalkade. Til venstre ledvogn 156 (type GT4, Esslingen 1962, ex. Stuttgart 550), i midten motorvogn 31, og nærmest LOWA-motorvogn 36 (type ET54, Gotha/LEW 1956), som var blevet museumsvogn siden mit sidste besøg.


[image]
Interiør af motorvogn 36.


[image]
Ledvogn 156 ved remisen.


[image]
Ledvogn 153 (type GT4, Esslingen 1963, ex. Stuttgart 648) endnu i Stuttgart-farver, ved remisen.


[image]
En ’Gelenkträger’ fra en GT4-ledvogn placeret på to værkstedstroljer. De to langsliggende motorer, som via kardanaksler trak den inderste aksel på hver boggie, ses.


[image]
Linie 2s forlængelse fra Vogtei til Sargstedter Weg var under anlæg. Her ses indkørslen til vendesløjfen i Sargstedter Weg. Forlængelsen blev taget i brug i august 1993.


[image]
Ledvogn 151 på linie 1 i Herbingstrasse


[image]
Ledvogn 151 på linie 1 i Richard Wagner Strasse


[image]
Ledvogn 151 på linie 1 på hjørnet Gröperstrasse/Dominikanerstrasse, på vej mod Hauptbahnhof.


[image]
Samme gadehjørne: Her er motorvogn 40 på linie 2 på vej til Vogtei.


[image]
Motorvogn 40 på linie 2, på vej til Vogtei


[image]
Og her er motorvogn 40 på linie 2, tæt ved Vogtei


[image]
Linie 3, Herbingstrasse-Klusberge, blev denne dag betjent af REKO-motorvogn nr. 28 (Type TZ70, Schöneweide/LEW 1975), som her ses ved endestationen Herbingstrasse.


[image]
Samme vogn ved endestationen Klusberge.


[image]
Linie 3 var visse steder ret landlig. Her kort før Klusberge. Det er motorvogn 28.


[image]
Motorvogn 40 på linie 2 ved stoppestedet Johannisbrunnen, på vej til Hauptbahnhof.


[image]
Motorvogn 40 på linie 2 ved stoppestedet Holzmarkt, på vej til Hauptbahnhof.

v.h.
HansA


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Ambulancetoget holder klar
Ambulancetoget holder klar

Denne artikel stammer fra bogen ´Eventyret om Jernbanen´ af J. Fr. Lawaetz, Jespersen og Pios Forlag 1935. Den handler om, hvad der sker når alarmen lyder over Godsbanegården og hjælpetoget rykker ud med hjælpevogne, redningsvogne og ambulancevogne.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak