Sporvejen i Halberstadt 2008
God aften!
Tak for spændende indlæg og billeder fra Halberstadt, som jeg desværre først fik lejlighed til at besøge i marts 2008. Vi var der i anden anledning, men fik kørt hele linienettet igennem i aftenmørke (bortset fra strækningen til Klus, der kun betjentes i weekenden). Jeg fik faktisk kun fik taget et enkelt brugbart sporvejsbillede, nemlig dette:
af en af sporvejens "Leolinere" - bygget hos Leipziger Verkehrsbetriebe (se evt. https://de.wikipedia.org/wiki/Leoliner ) - samme sted som Hans' billede 18 år tidligere ...
Linie 2 (forrest) og linie 1 på vej fra Holzmarkt til henholdsvis Vogtei og Friedhof, her fotograferet på Hoher Weg. Forrest motorvogn 47 (type T2D, CKD 1968. Den kørte indtil 1987 i Cottbus) I baggrunden til højre ses St. Martinikirche. Som det måske kan ses på billedet, er kirkens to tårne ikke lige høje. Det skyldtes, fik jeg fortalt, at der i ’gamle dage’ i det højeste tårn var placeret en nattevagt/brandvagt, og for at sikre denne vagt frit udsyn over byen i alle retninger, måtte ’det andet tårn’ altså være lavere. Jeg kørte med linie 2 til Vogtei.
I 2008 var sporvejen forlænget, og trekantsporet i Vogtei borte, men bindingsværkshusene der var sat fint i stand, og sporvejen består stadig i bedste velgående og er bestemt - tillige med byen i sig selv, der har mange smukke bindingsværkshuse - et besøg værd.
Og vi venter nu i spænding på Hans' 1993-beretning og billeder ...
Mh
LH