Sporvejen i Halberstadt 2008

af Lars Henning Jensen, 6/12 2020, 20:44 (1496 dage siden) @ HansA
redigeret af Lars Henning Jensen, 6/12 2020, 21:06

God aften!

Tak for spændende indlæg og billeder fra Halberstadt, som jeg desværre først fik lejlighed til at besøge i marts 2008. Vi var der i anden anledning, men fik kørt hele linienettet igennem i aftenmørke (bortset fra strækningen til Klus, der kun betjentes i weekenden). Jeg fik faktisk kun fik taget et enkelt brugbart sporvejsbillede, nemlig dette:

[image]

af en af sporvejens "Leolinere" - bygget hos Leipziger Verkehrsbetriebe (se evt. https://de.wikipedia.org/wiki/Leoliner ) - samme sted som Hans' billede 18 år tidligere ...

[image]
Linie 2 (forrest) og linie 1 på vej fra Holzmarkt til henholdsvis Vogtei og Friedhof, her fotograferet på Hoher Weg. Forrest motorvogn 47 (type T2D, CKD 1968. Den kørte indtil 1987 i Cottbus) I baggrunden til højre ses St. Martinikirche. Som det måske kan ses på billedet, er kirkens to tårne ikke lige høje. Det skyldtes, fik jeg fortalt, at der i ’gamle dage’ i det højeste tårn var placeret en nattevagt/brandvagt, og for at sikre denne vagt frit udsyn over byen i alle retninger, måtte ’det andet tårn’ altså være lavere. Jeg kørte med linie 2 til Vogtei.


I 2008 var sporvejen forlænget, og trekantsporet i Vogtei borte, men bindingsværkshusene der var sat fint i stand, og sporvejen består stadig i bedste velgående og er bestemt - tillige med byen i sig selv, der har mange smukke bindingsværkshuse - et besøg værd.

Og vi venter nu i spænding på Hans' 1993-beretning og billeder ...;-)

Mh
LH


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Hvad er det?
Hvad er det?

Her er en lille samling på 28 jernbanebilleder optaget gennem de seneste 30 år og spørgsmålet er nu, hvad de forestiller? Forhåbentlig kan nogle af Jernbanen.dk´s jernbanekyndige læsere identificere nogle af motiverne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak