Vangede station 1908-1968 (+1 foto)

af UTJ, 19/10 2020, 11:28 (1544 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

En tegnestur har ansatte arkitekter og det havde Wencks tegnestue også. De enkelte bygninger er formentlig slet ikke tegnet af Wenck, men signeret af ham som "godkendt".

Det kan sagtens være en Thrue som har tegnet bygningerne til KSB - både udkastet og de senere med buerne på gavlene (se udkasttegningen til de små stationer på jernbanekilder (søg:KSB-projekt-sma-stationer-scan27362). Wenck blandede sig i stationernes udformning, men den kritik jeg har fundet tyder kun på kritik og ikke egentlig tegneri. Hvis Wenck har hjulpet kan det blot være en løs blyantsskitse som forlæg/inspiration. Jeg tror ikke man skal skelne mellem de KSB-bygningstegninger med "Werner"-signatur og dem uden, for det beror i høj grad på hvor jeg i sin tid udvalgte tegninger til kopiering og det var for at få den bedste kopi.

I øvrigt var det Ambt og Preislers tegnestue som tegnede udvidelsen af Lynge Station i 1918 og også denne kan findes på jernbanekilder.

Wencks tegnestue var i øvrigt udklækningsanstalt for mange af de arkitekter som med privatbaneloven af 1908 tegnede jernbanebygninger i eget navn. Det er ikke usandsynligt at de allerede i tiden under Wenck har tegnet meget af det som Wenck har sat sin signatur under og lagt navn til. Arkitekter befinder sig i rummet mellem kunstnere og håndværkere og har ofte ikke efterladt sig mange skriftlige spor og skitser var brugsgenstande som ofte blot er smidt ud, så hvordan tilblivelsesprocessen var er. svær at følge.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Snabbtåg för 250 km/t
Snabbtåg för 250 km/t

Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.

Læs mere

Danske privatbaner

Læs historien om:
Amtsbanerne på Als

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak