Et par billeder fra VLTJ

af Poul Andersen, 18/8 2020, 16:02 (1607 dage siden) @ K564

"Afgangssignalerne" som ses på nogen af billederne var reelt en slags togvejssignaler. U signalerne man ser i baggrunden var og er stadig U signaler mod Vemb og Thyborøn. Men hvis der sattes udkørsel mod Thyborøn fra spor 1 så blev U signalet mod Thyborøn grønt, og "Afgangssignalet" i spor 1. Man brugte det man havde eller kunne få aflagt fra DSB, og personalet kendte meningen med det.


Hej
Ja, VLTJ´s signaler var lidt specielle. I Harboøre havde man vist skåret baggrundspladen over på et DSB I-signal, og brugt den ene halvdel i den ene ende af stationen, og den anden halvdel i den anden. Her et par foto, som viser indkørselssignalerne i begge ender af stationen.

[image]
VLTJ Ym 14-Ys 14 og YBM D 16 i Harboøre juli 1991 (KH)

[image]
VLTJ Ys 14-Ym 14 i Harboøre juli 1991 (KH)

Hilsner Keld

Det var ikke I-signaler, men en slags dækningssignal der oplyste om stillingen på det manuelt betjente elektriske sporskifte, der blev anvendt ved togkrydsning.
Grønt Lys = sporskiftet retstillet til gennemkørselssporet.
Rødt lys = sporskiftet stillet til vigespor.
Lemvigbanens driftsform hvor nævnte type signaler blev anvendt på krydsningsstationerne, var radiodirigeret trafikafvikling.

mvh.
Poul.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

HectorrailDSB P932Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak