DSB FS 7306

af Bent Van, 15/4 2020, 21:47 (1732 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Tommy Nilsson, 18/4 2020, 14:40

Nedenstående er ikke lige et svar på de spørgsmål, som er rejst her. Men da den tre-akslede udgave af FS 7306 er nævnt, føler jeg trang til lige at opridse historien om ombygningen af dette køretøj.

I et forsøg på at minimere vægt og hjulslid blev det i 1988-89 overvejet at inddrage enkeltaksler i konceptet for de nye S-tog man stod for at skulle anskaffe. Overvejelserne var i høj grad inspireret af forsøg udført i Tyskland af professor Fritz Frederich fra IFS på det Tekniske Universitet i Aachen. Han havde bl.a. til en ældre sporvogn i Düsseldorf konstrueret en "enkelthjulsbogie" (EEF = EinzelradEinzelFahrwerk) som var motoriseret, og som erstattede en frontbogie. Den var selvstyrende ved kørsel i kurver. De første tanker i DSB gik ud på afprøvning af en tilsvarende bogie på et 2. gen S-tog. Der blev lavet en aftale med Duewag om konstruktion af en sådan. Men da man kom et stykke hen i processen blev det klart for Frederich og DSB at det, uanset at det virkede på en sporvogn, ville blive for kompliceret til et egentlig jernbanekøretøj. Der blev derfor lavet en aftale med LHB om konstruktion af en anden type, nemlig en kREF (= kurvengesteuerteRadsatzEinzelFahrwerk), en motoriseret enkeltakselbogie, som ved kørsel i kurver via et stangsystem blev styret af bevægelsen mellem vognkasserne. Dette system blev konstrueret og bygget på MM-FS 7806-7306 i 1989-90.

I juli 1990 kunne transporten af togsættet fra Salzgitter til Taastrup finde sted. Undervejs blev der foretaget indledende målinger af togsættets løbeegenskaber. Der blev senere i 1990 efter 25.000 km's kørsel uden passagerer lavet yderligere målekørsler, hvor det blev godtgjort at de løbetekniske egenskaber for det ombyggede togsæt var i orden, således at togsættet herefter kunne indsættes i passagerdrift. Da det havde kørt yderligere 75.000 km, hvilket skete i efteråret 1991, blev der foretaget afsluttende målinger. Der var herefter et godt teknisk grundag for at kunne specificere de nye S-tog med en tilsvarende konstruktion, som dog fik et hydraulisk system i kurvestyringen.

Med hensyn til motoriseringen af FS 7306 efter ombygningen, så blev det ved et eller kunstgreb, som jeg desværre ikke længere kan huske, muligt at køre med en banemotor på den enkeltakslede bogie i stedet for den oprindelige frontbogies to banemotorer. MM-FS 7806-7306 har altså i den periode kørt med syv trukne aksler. Hvor længe togsættet har været i drift som syv-akslet er jeg ikke helt klar over, men det er der sikkert andre der kan opklare.

Bent Van


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Lokomotivet Årsskrift 2023

Lokomotivet Årsskrift 2023. Pris 460 kr.

Læs mere
Norske lokomotiver
Norske lokomotiver

Her er en oversigt over alle norske lokomotiver, fra det første damplokomotiv, der blev sat i drift på privatbanen Norsk Hovedjernbane i 1854, til de nyeste el- og diesellokomotiver hos CargoNet og CargoLink. Listen inkluderer også NSBs smalsporede damplokomotiver.

Læs mere
DSB E987 1

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak