Avatar

DSB FS 7306

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 13/4 2020, 17:33 (1734 dage siden) @ Niels Munch

[image]
Ved DSB FS 7306 i databasen står der "Banemotorer på alle fire aksler". En læser merer at vognen kun havde banemotorer på den ene bogie (= 2 aksler). Hvad er rigtigt og hvornår blev vognen ombygget?

Hej Tommy,

I materieloversigten i bane bøgers "Københavns S-bane 1934-1984" (ISBN 87 88632 01-6) nævnes om vognen:
"FS 7306 forsynet med banemotorer på alle 4 aksler. Af den årsag kaldet "Blæksprutten" eller "Krokodillen"."

Af oversigten her: http://web.archive.org/web/20070819174030/http://john-nissen.dk/banesiden/Materiel/S-to... - fremgår:
"FS 7306 havde MM-bogier fra leveringen. Havde banemotorer, men ingen strøm-aftager. Fik strøm fra MM'en, men fungerede ellers som MM. "Normaliseret" i et vist omfang i 4. kvartal 1991. FS 7306 kørt til Sd 11/7 2002, hvor den skal anvendes som bar på Skanderborg-festival."

Hvad en delvis "normalisering" ellers bestod i, kunne være interessant at få opklaret.


"Vor læser" skriver følgende:
"Det skal forstås sådan at vognen havde en normal boggie om det var en FS eller Mm bogie bag skal jeg lade være usagt men den fik en enkelt akslet 'boggie' op foran således havde vognen kun 3 aksler i alt. Det står i forumet at den blev delvist normaliseret i 1991. Jeg vil mene at det er højst sandsynligt at det var der den fik den enkeltakslede boggie frem. det passer tidsmæssigt med at 4:e gen S-togen kom i 1995 så har man haft tid nok til at køre forsøget med enkelt boggie".


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Danske privatbaner

Læs historien om:
Arriva Tog
Bogen om DSB litra E
Bogen om DSB litra E

I 2006 udgav Steffen Dresler bogen ´DSB litra E svensk- og danskbyggede eksprestogslokomotiver´. Med forfatterens velvilje er bogen digitaliseret og forsynet med en ekstra tegning. Her er hele historien om de smukke E-maskiner.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak