Mk-Fk's lygteføring

af Oversmeden, 10/4 2020, 16:15 (1737 dage siden) @ Steffen Dresler

Men hvorfor serieproduktionen, bestilt EFTER krigen også skal have 3-lyst front har jeg ikke kunnet se, hvor jeg har dokumenter fra. Det KUNNE jo være det æstetiske eller bare ”nice to have”:-) .

Beslutningen om lygteføringen tages i september 1941; derfor findes der næppe noget i trækkraftudvalgets betænkning fra 1939 på at MK/FK planlægges med kørsel i Tyskland.
En ting er den oprindelige plan om brug; noget andet virkeligheden.
Uanset hvad DSB havde af planer i marts 1940, så var de - stort set - lige til at lægge i skuffen efter 9/4 1940; der var en ny virkelighed, som bankede på.
Omvendt, MK/FK var ikke medgivet de største beholdninger. Ifj. kontrakten, så skulle brændolien række til 600 km (ink. varmekedlens forbrug) og vandbeholdningen til varmekedlen kun 250 km (men vand kunne findes på mange stationer, så det var nok et mindre problem).
Ergo, det var begrænset hvorlangt den motorvogn kunne sendes rundt uden at den skulle genforsynes.
Bygningen af MK/FK tog også sin tid og så er det vel fornuftigt at overveje den fremtidige brug.
Så vidst jeg lige kan se, så nåede MK/FK at kører ca. 55.000 km i løbet af 1943. Først fra 1945 genoptages garantikørslen (skulle op til 110.000 km).

Hvorfor detaljen med triangellys kopieres direkte iserieleverancen; det ved jeg ikke, men jeg kan forestille følgende grunde.
- Almindelig uopmærksomhed da serieleverancen bestilles.
- Et ønske om at holde MK/FK så ens som muligt.
- Lidt uden fra maskinafdelingens område findes de gutter, som roder med signalreglement (SR). Hvis maskinafdelingen vidste, at der var overvejelser om senere at forlange triangellys, så giver det mening at tage med. Dette kan forklare hvorfor mange anskaffelser efter krigen fik triangellys (om end DSB ikke var konsekvent her). Ardelt, MT, Mh, My og Mx er alle leveret med triangellys, men det blev Mo'erne ikke (kun visse Mo fik triangellys af hensyn til kørsel i Tyskland).
Ja-ja, den første Mh (203) havde ikke nogen toplanterne ved levering. DSB havde bedt om dette og betalt ekstra herfor...Henschel glemte åbenbart den detalje...og DSB satte selv lanternen på efter en tid.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak