Et "stort" uheld

af Jens Bruun-Petersen, 29/3 2020, 11:19 (1749 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ja, det er en BG, en vogntype med en lang og broget historie: Bygget til Jysk-Fynske Statsbaner fra 1875 til 1888 som kombineret II & III kl. vogn med bremsekupé litra MB, i alt 30 stk. Fra omkring 1892 forsynet med varmekedel og nyt litra BG, nu med to II kl. kupéer og én III kl. kupé. Se iøvrigt "Danske Personvogne" side 27-31. En vogn fra den sidste leverance med lidt højere vognkasse ses på side 33.
[image]
BG eller CH i Aarhus ca. 1915. Allerede i 1918 var størsteparten af vognene omdannet til III kl. vogne litra CH.(Udsnit af planche, Danmarks Jernbanemuseum)

Efterhånden blev de polstrede kupéer ombygget til III kl. med træsæder, og vognene fik nyt litra CH. Vogntypen gik ud af brug i løbet af 1930'erne. To blev til stationære kedelvogne nr. 5 og 6, andre blev specialvogne. Én vogn blev solgt til Kalvehavebanen og omdannet til kombineret rejsegods- og kedelvogn E 43. Kedelrummet blev omkring 1950 ombygget til tjenestekupé, og som sådan var vognen i drift indtil 30. maj 1958. Godt gået af en vogn fra 1875.
[image]
KB E 43 Vordingborg 30. maj 1958 (JBP).

Én af specialvognene var nr. 311, der i lang tid stod i Nyborg. Den kom til DJK, og jeg så den sidste gang i Hillerød.

[image]
Specialvogn 311 i Hillerød april 1972 (JBP).

Venlig hilsen
Jens


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak