Sporvogne i udlandet - "Drämmli" i Basel [CH] (13 fotos)
Hej i Forum,
Da emnet "Sporveje i udlandet" synes at give en vis genlyd her i forum, vover jeg at fortsætte med mine indtryk, her fra "Drämmli" i Basel, hvor vi i denne lokale betegnelse genfinder ordet "tram".
Studieturen til Karlsruhe i SEP 1993 blev afsluttet med det tidlige morgentog til Basel, besøg ved BVB og BLT samt hjemrejse samme aften til Kh i blå sovevogn, hvor vi allerede 20 min. efter afgang havde tømt sovevognskonduktørens (beskedne) beholdning af øl.
Basels "Drämmli" metersporede system præges af 2 selskaber, byens sporvejssystem Basler Verkehrs-Betriebe (BVB) med grønne vogne og kantonens Baselland Transport (BLT) med gule vogne, hvor BLT er resultatet af en fusion i 1974 mellem nogle Überlandstrassenbahnen og forstadsbaner. Udover at indgå i et takstfællesskab har de 2 selskaber også fra tid til anden et materielmæasigt samarbejde, og gennem Basel by benyttes BVBs infrastruktur af BLT.
Først besøgte vi BVBs hovedværksted i Klybeck, hvortil rejsen naturligvis foregik med BVB:
Hp Rosentalstrasse med 2 x Be 4/6 med nr. 672 forrest. I baggrunden Basel Badischer Bahnhof, 09.1993 (nm).
Disse Be 4/6 er bygget af Schindler Waggon AG, Pratteln, serie BVB Be 4/6 nr. 659-686 i 1990-91. Typens øgenavn er "Guggummere" (agurk), og bl.a. nr. 672 fik i 1998 indbygget et lavtgulvsmidterled, kaldet "Sänfte" (= "bærestol").
Hw Klybeck med Be 4/4 nr. 401 efter revision, 09.1993 (nm).
Vognen er den første af Be 4/4 401-452, bygget af Schindler Waggon AG, Pratteln (SWP) i 2 serier 1948-51. Den blev ophugget i maj 1999.
Hw Klybeck med t.v en standard B4-bivogn og t.h. Be 4/4 nr. 423 under revision, 09.1993 (nm).
Standardbivognene, B4 1401-1506 bygget af Dornier AG, Altenrhein og SWP i flere serier 1947-1972, benyttes som bivogne til ledsporvognene. Be 4/4 423 (første vogn i 2. serie) blev ophugget maj 1998.
At BVB har veneration for fortiden, vidner deres museumsvogne om, bl.a. denne:
BVB Klybech, museumsmotorvogn Ce 2/2 nr. 126 under istandsættelse, 09.1993 (nm).
Ligesom vi på Sporvejsmuseet er privilligerede at kunne køre med denne:
BVB Ce 2/2 nr. 213 hos SHS på Skjoldenæsholm, 06.09.2014 (nm).
BVB Hw Klybeck, Be 4/6 nr. 685 "Guggummere" (SWP 1991, næstsidste af serien, blev 1998 "Sänfte-Wagen), 09.1993 (nm).
Videre gik turen:
Basel, Mittlere Brücke med 2 x Be 4/4 "Cornichon" og B4 standardanhænger, 09.1993 (nm).
Be 4/4 vognene i serien nr. 477-502 er bygget af SWP 1986-1987 og bærer p.g.a. størrelsen øgenavnet "Cornichon".
Basel, Hp Claraplatz med 2 x Be 4/6 med nr. 657 forrest, 09.1993 (nm).
Basel var, da flere kræfter truede med helt at nedlægge sporvejen, ret sen til at anskaffe moderne ledvogne, først serien Be 4/6 nr. 603-622 fra 1967 fra Waggonfabrik Uerdingen, og i 1971 serien Be 4/6 nr. 623-658 sammesteds fra. Den viste er således den næstsidst leverede.
På besøgslisten stod også BLT med hovedkontor og værksted i Hüslimatt, hvortil turen skulle gå med linie 10, som uden for Basel by er en enkeltsporet Überlandstrassenbahn, der slår et smut ind i Frankrig.
Basel, BLT-tog svinger fra Steinenberg til Theaterstrasse, bagerst Be 4/6 nr. 258 koblet til en Be 4/8 "Sänfte-wagen", 09.1993 (nm).
BLT var det første selskab, der p.g.a. passagervæksten "opfandt" midterleddet med lavtgulv ("Sänfte"), idet man i 1986 gav SWP opgaven med at forsyne mange af de i 1978-1981 sammesteds fra anskaffede Be 4/6 (nr. 201-266) med Niederflur-Mittelteils og derved gøre dem til Be 4/8. Den ekstra bogie kan stamme fra BVBs Sänfte-ombygning, da midterleddet dér fik egne aksler (og dermed ikke blev "ægte bærestol").
Basel, BLT-tog sammesteds, Sänfte-Wagen nr. 237 med "serie-100" ledvogn, t.h. 2 x BVB "Guggummere", 09.1993 (nm).
Serie-100 vognen er en Düwag-lignende vogn (Be 4/6 nr. 101-115), produceret af SWP 1971-76. Be 4/6 går ofte i tog med Be 4/8 således, at der i toget er en lavtgulvsdel.
BLT depot Hüslimatt, vi studerer en "Sänfte", 09.1993 (nm).
BLT Hüslimatt, lavtgulvsdel med ophæng for cykler, 09.1993 (nm).
BLT Hüslimatt, en Be 4/8 "Sänfte-Wagen" i klargøringshallen, set bagfra, 09.1993 (nm).
Og som sagt blev de mange indtryk skyllet ned under det behagelige ophold i sovevognen fra Basel til Kh.
Her er links til et par uundværlige sider om sporvejene i Basel:
https://www.g-st.ch/trambasel/aktuell.html
https://www.tramoldtimer-basel.ch/
Bedste hilsener
Niels