Ellok syd for Kongeåen, løst - Albtalbahn (5 fotos)
DEBG lok 2 (AEG/Herbrand 1910, AEG f.nr. 833) på Albtalbahnhof i Karlsruhe 09.1993.
God lørdag eftermiddag,
Såvel Rolf Berg som Baumann har ganske ret. Lokomotivet blev - med 3 lignende - leveret 1910 til den metersporede Albtalbahn, der var elektrificeret med Einphasen-Wechselstrom 25 Hz, 8000 V.
Ved ombygningen til normalspor, elektrificering med 750 V og sammenknytning med Karlsruhes sporvejssysten VBK forblev Albtalbahn en jernbane i h.t. Eisenbahn-Bau- und Betriebsordnung EBO med infrastrukturgrænse til VBK, der jo er sporvej i h.t. Straßenbahn-Bau- und Betriebsordnung BOStrab, ved Albtalbahnhof.
Albtalbahn var således første skridt i retning af den berømte Karlsruhe tram-train model, og i selskabet Albtalbahn AVG, som har et meget nært samarbejde, herunder fælles ledelse etc., med VBK, er EBO-aktiviteterne samlet, herunder også kørslen på DBs 15 kV strækninger.
AVG var derfor et naturligt mål for en studierejse foretaget af repræsentanter for de danske privatbaner, der i 1993-1994 undersøgte mulighederne for omstilling til elektrificeret "light-rail" drift. Undersøgelserne er dokumenteret i f.eks. "Light rail på Østbanen, forundersøgelse af ændret driftsform" - præsentationsrapport, Trafikministeriet 1994 (Trafikministeriets forsøgsordninger, system rapport nr. 12 - ISBN 87-88453-92-8). Tilsvarende rapporter findes for øvr. deltagende baner SB, HHGB og LNJ.
Under besøget, der var koordineret med besøg fra en anden tram-train interesseret tysk by, blev dette særtog stillet til rådighed:
AVG ledvogn nr. 851 ved Tullastrasse remise 09.1993 (nm).
Vognen er den først leverede (1989) af typen GT8-80C fra DUEWAG, en 8-akslet, 750 V enkeltrettet højtgulvsledvogn med komfortindretning, herunder med klimaanlæg og midterled uden døre, men med "panoramavinduer" i tagrundingen. Med den gik turen ud på Albtalbahn, delvis med gæsterne ved joystick'et:
På Bhf Fischweier lader vi os overhale af GT8-80C nr. 856 som linie A mod Bad Herrenalb (nm).
Endestationen Bad Herrenalb er indrettet med såvel vendesløjfe som ordinært omløb, og dette - samt strækningens EBO-status - har f.eks. Ulmer Eisenbahnfreunde med deres damptog stor fornøjelse af.
På tilbagevejen beså vi AVGs trafikcentral i Ettlingen Stadt:
AVG FC Ettlingen, 09.1993 (nm).
På monitoren ses Karlsruhe Albtalbahnhof med sin perronoverdækning:
Karlsruhe Albtalbahnhof med AVG nr. 808 (DUEWAG 1991), 09.1993 (nm).
Vogn 808 er af typen GT8-100C/2S fra DUEWAG, en 8-akslet højtgulvs, dobbeltrettet to-systemvogn (15 kV 16,7 Hz og 750 V=). GT8-100C/2S er det på verdensplan første tosystem-køretøj i serieproduktion. Typen har et hjulprofil egent til kørsel på såvel jernbane som sporvej, udrustning til induktionsomstilling af sporvejsskifter, dødmand (SIFA) og togkontrolsystem (PZB Indusi). Den passive sikkerhed (rammestivhed modsvarende 600 kN) er suppleret med aktiv sikkerhed i form af magnetskinnebremse. På tidspunktet for vort besøg anvendtes typen på DB-strækningen til Bretten og Gölshausen (AVG linie B) siden september 1992.
Som det fremgår af billederne, var vejret ikke det bedste, ligesom jeg nok engang måtte konstatere, at det er svært at få fotograferet alt det, man gerne ville, når man rejser i "embeds medfør".
Bedste hilsener & fortsat go' weekend
Niels