Ældre signal ved Nørrebro st.
.
Linie F krydser Borups Alle_290870. Foto: Gunnar W. Christensen.Signaler der er mere eller mindre afvigende fra senere , standardiserede udgaver.
Tak til Gunnar W. Christensen fot tilladelse til brug af ovenstående fotos.
Erik V. Pedersen.
www.evp.dk
Du er - formentlig uforvarende - kommet til at løse en "gåde". Da Frederiksberg - Grøndal - Hellerup strækningen åbnede 15. maj 1930 var der ikke noget standsningssted ved Borups Allé. Fuglebakken station (fork.: Fut, min yndlings-stationsforkortelse) åbnede først i 1936 og var planlagt at skulle have heddet Borupsallé (fork.: Bpt). Fra åbningen i 1930 var der derimod ved Borups Allé etableret en bemandet togfølgestation ved navn Borupsallé. Den blev i 1931/32 erstattet af et bloksignal på den automatiske linjeblok. Det må være togfølgestationens signal, som man har bibeholdt som AM-signal, for hvorfor skulle man dog have besvær med at udskifte det?
Jeg vil også holde på, at det signal der ses i filmen er AM-signalet for modsatte køreretning end der som EVP har fundet et billede af - typen er i hvert fald den samme, det kan der ikke herske tvivl om.
AM-signalet for modsatte køreretning har formentlig være placeret før den sporbærende bro som S-toget køre på - toget dækker derfor for udsigten til AM-signalet. I filmen er der nogle træbeklædte bygninger der hvor drengene bestiger baneskråningen - hvilket passer ret godt med bygningerne på billedet.