Mallorca 1967 (15 foros)
Kære Niels.
Tak for en række interessante billeder, der tager os med ud bag kulisserne i feriemaskinen!
Vores hotel, nybygget og med dårligt fungerende varmesystem og køkken. Men udødeliggjort i en af historierne i Anders Bodelsens "Rama Sama - og andre noveller" (1967).
Jeg tænkte nok at de blev bygget på den måde... Man må ikke glemme håndbremsen der.
FCM kupévogn nr. 31, II Kl. og Post, stadig i brug (bygget Swansea 1874, bevaret), Palma 13.01.1967 (nm).[/b]
Det er interesant at se at denne vogn og meget af det andet ældre materiel egentlig ikke fremstår misligholdt som det ellers sagtens kunne ses mange andre steder i de år.
Og så til Inca - på bustur for at besøge en skofabrik; men hvor jeg stak af til stationen:
Det havde jeg også gjort..
Disse dieselhydrauliske lokomotiver (675 hk) er bygget af SECN/SFAC 1958 på licens fra franske "Le Creusot". Udrangeret 1974.
Det virker som en meget stor og moderne maskine der næsten ikke passer ind der, eller "som en MZ i Videbæk". Man skulle tro at den med lethed kunne kvase flere af de ældre godsvogne du har vist billeder af. Men det er smalspor, og et sted skal maskineriet jo være. Ydelsesmæssigt er den jo trods alt i den lave ende af marcipanbrødsklassen.
Driftsnummer 1101 ell. 1103 stiller næsten visse forventninger til lyden!
Santa Maria, vi besøgte på en likørfabrik-tur, var en lille, søvnig stationsby:
Og alligevel tid til et smut uden for programmet.
Så sig ikke, der ikke sker noget på Mallorca - banemæssigt altså! Kun Palma-Soller eksisterer nærmest ganske som hidtil, og stadig på sine 914 mm hjul.
Men det er noget mange turister glemmer at se.
Hvordan den var i 1967, kan jeg evt. vende tilbage til.
Jaaaa..!