Mallorca 1967 (15 foros)

af Niels Munch, 27/12 2012, 12:24 (4349 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 27/12 2012, 13:18

Kære alle,

3. juledag. Vi kan ikke spise mere, og vejret er for surt til at man gider begynde at løbe julefedtet af. Inspireret af gårsdagens Olsen-Banden film vælger jeg derfor at slå til igen med emnet "Mallorca":

Vi er i 1967. "Deres udsendte" har fået indkaldelsesordre til FLVRKS i Gedhus (Karup) 2. februar 1967. Min daværende forlovede og jeg har valgt at tilbringe nogle af mine sidste dage i "frihed" på Mallorca pr. Spies charter.

[image]
Hotel "Eva Maria", Cala Mayor, Palma januar 1967 (nm).

Vores hotel, nybygget og med dårligt fungerende varmesystem og køkken. Men udødeliggjort i en af historierne i Anders Bodelsens "Rama Sama - og andre noveller" (1967).

I forventning om, at der stadig var lidt jernbane at se, havde jeg bevæbnet mig med hele 2 lånte kameraer, ét med Agfa CT18 diapositivfilm til feriebillederne, og ét med s/h Kodak film til togbillederne.

Endestationerne for såvel Ferrocarriles Mallorca (FCM) og Palma-Soller (PS) fandt vi let ved Plaza Espana, og i første omgang kastede jeg mig over FCM:

[image]
ESTADO motorvogn 2004 (Esslingen 23785/1956 B’2’ DH) med bivogn (ej styrevogn), Palma 13.01.1967 (nm).

..... på dette tidspunkt det nyeste persontogsmateriel ved FCM.

[image]
FCM kupévogn nr. 31, II Kl. og Post, stadig i brug (bygget Swansea 1874, bevaret), Palma 13.01.1967 (nm).

[image]
FCM Ab- und Bb-vogne, bygget af Carde Y Escoriaza 193?, udr. frem til 1978. Palma 13.01.1967 (nm).

Ab-vognene, der havde 1. & 2. kl. og toilet, var let kendelige fra 2. kl. Bb-vognene, da de havde vandtank (til toilettet) på taget.

[image]
ESTADO bivogn 5003 og ukrudtssprøjtevogn, Palma 13.01.1967 (nm).

[image]
FCM 2-akslet pakvogn litra E, Palma 13.01.1967 (nm).

[image]
FCM bremsevogne (3 t), litra F nr. 23 + 15 + 22, Palma 13.01.1967 (nm).

[image]
FCM lukket godsvogn C Nr. 164, Palma 13.01.1967 (nm).

[image]
FCM åben højsidet litra A og lavsidet godsvogn litra B, Palma 13.01.1967 (nm).

Fra stationen i Palma og til havnen, hvor der var et større baneanlæg, førtes sporet under bymuren i en tunnel, hvis brug var ophørt 2 - 3 år før vort besøg.

[image]
Palma, udsigt fra bymuren over havnestationen, januar 1967 (nm).

Man ser bl.a. krydsmærket for sporet, der fører over vejen og ind i tunnellen under bymuren. Bag fotografen Palmas domkirke.

Og så til Inca - på bustur for at besøge en skofabrik; men hvor jeg stak af til stationen:

[image]

[image]
ESTADO nr. 1101 eller 1103 med Ab- og Bb-vogn, Inca, 11.01.1967 (nm).

Disse dieselhydrauliske lokomotiver (675 hk) er bygget af SECN/SFAC 1958 på licens fra franske "Le Creusot". Udrangeret 1974.

[image]
FCM 2. kl. personvogn Bb nr. 109. Inca, 11.01.1967 (nm).

Da vi var på Mallorca i 1967 eksisterede FCM hovedstrækningen Palma-Inca og sidebanen Santa Maria-Felanitx. Sidstnævnte nedlagdes 1968.

Santa Maria, vi besøgte på en likørfabrik-tur, var en lille, søvnig stationsby:

[image]
Santa Maria, kirken og en frembygget Thames-lastbil, januar 1967 (nm).

[image]
FCM litra B nr. 22 i Santa Maria, 12.01.1967 (nm).

FCM Palma-Inca (dobbeltsporet) blev ombygget fra 914 til 1000 mm i 1983, og metersporet materiel bragtes over fra fastlandet. Siden har man successivt genåbnet tidligere nedlagte strækninger, anskaffet nyt dieselmateriel fra CAF, bygget metro i Palma (2007) og siden elektrificeret til Inca og videre østpå.

Så sig ikke, der ikke sker noget på Mallorca - banemæssigt altså! Kun Palma-Soller eksisterer nærmest ganske som hidtil, og stadig på sine 914 mm hjul. Hvordan den var i 1967, kan jeg evt. vende tilbage til.

Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak