Mallorca 1967 (15 foros)
Kære alle,
3. juledag. Vi kan ikke spise mere, og vejret er for surt til at man gider begynde at løbe julefedtet af. Inspireret af gårsdagens Olsen-Banden film vælger jeg derfor at slå til igen med emnet "Mallorca":
Vi er i 1967. "Deres udsendte" har fået indkaldelsesordre til FLVRKS i Gedhus (Karup) 2. februar 1967. Min daværende forlovede og jeg har valgt at tilbringe nogle af mine sidste dage i "frihed" på Mallorca pr. Spies charter.
Hotel "Eva Maria", Cala Mayor, Palma januar 1967 (nm).
Vores hotel, nybygget og med dårligt fungerende varmesystem og køkken. Men udødeliggjort i en af historierne i Anders Bodelsens "Rama Sama - og andre noveller" (1967).
I forventning om, at der stadig var lidt jernbane at se, havde jeg bevæbnet mig med hele 2 lånte kameraer, ét med Agfa CT18 diapositivfilm til feriebillederne, og ét med s/h Kodak film til togbillederne.
Endestationerne for såvel Ferrocarriles Mallorca (FCM) og Palma-Soller (PS) fandt vi let ved Plaza Espana, og i første omgang kastede jeg mig over FCM:
ESTADO motorvogn 2004 (Esslingen 23785/1956 B’2’ DH) med bivogn (ej styrevogn), Palma 13.01.1967 (nm).
..... på dette tidspunkt det nyeste persontogsmateriel ved FCM.
FCM kupévogn nr. 31, II Kl. og Post, stadig i brug (bygget Swansea 1874, bevaret), Palma 13.01.1967 (nm).
FCM Ab- und Bb-vogne, bygget af Carde Y Escoriaza 193?, udr. frem til 1978. Palma 13.01.1967 (nm).
Ab-vognene, der havde 1. & 2. kl. og toilet, var let kendelige fra 2. kl. Bb-vognene, da de havde vandtank (til toilettet) på taget.
ESTADO bivogn 5003 og ukrudtssprøjtevogn, Palma 13.01.1967 (nm).
FCM 2-akslet pakvogn litra E, Palma 13.01.1967 (nm).
FCM bremsevogne (3 t), litra F nr. 23 + 15 + 22, Palma 13.01.1967 (nm).
FCM lukket godsvogn C Nr. 164, Palma 13.01.1967 (nm).
FCM åben højsidet litra A og lavsidet godsvogn litra B, Palma 13.01.1967 (nm).
Fra stationen i Palma og til havnen, hvor der var et større baneanlæg, førtes sporet under bymuren i en tunnel, hvis brug var ophørt 2 - 3 år før vort besøg.
Palma, udsigt fra bymuren over havnestationen, januar 1967 (nm).
Man ser bl.a. krydsmærket for sporet, der fører over vejen og ind i tunnellen under bymuren. Bag fotografen Palmas domkirke.
Og så til Inca - på bustur for at besøge en skofabrik; men hvor jeg stak af til stationen:
ESTADO nr. 1101 eller 1103 med Ab- og Bb-vogn, Inca, 11.01.1967 (nm).
Disse dieselhydrauliske lokomotiver (675 hk) er bygget af SECN/SFAC 1958 på licens fra franske "Le Creusot". Udrangeret 1974.
FCM 2. kl. personvogn Bb nr. 109. Inca, 11.01.1967 (nm).
Da vi var på Mallorca i 1967 eksisterede FCM hovedstrækningen Palma-Inca og sidebanen Santa Maria-Felanitx. Sidstnævnte nedlagdes 1968.
Santa Maria, vi besøgte på en likørfabrik-tur, var en lille, søvnig stationsby:
Santa Maria, kirken og en frembygget Thames-lastbil, januar 1967 (nm).
FCM litra B nr. 22 i Santa Maria, 12.01.1967 (nm).
FCM Palma-Inca (dobbeltsporet) blev ombygget fra 914 til 1000 mm i 1983, og metersporet materiel bragtes over fra fastlandet. Siden har man successivt genåbnet tidligere nedlagte strækninger, anskaffet nyt dieselmateriel fra CAF, bygget metro i Palma (2007) og siden elektrificeret til Inca og videre østpå.
Så sig ikke, der ikke sker noget på Mallorca - banemæssigt altså! Kun Palma-Soller eksisterer nærmest ganske som hidtil, og stadig på sine 914 mm hjul. Hvordan den var i 1967, kan jeg evt. vende tilbage til.
Bedste hilsener
Niels