København 1940 årene, mulig konklusion

af Henrik Jensen, 16/9 2018, 20:00 (2336 dage siden) @ Steffen Dresler

Jeg tvivler på at billedet er fra 1938. Trolleybuslinie 12 åbnede 21. maj, der er blade på træerne og der er ingen spor af trolleybusledninger. Ved broen burde man kunne se beskyttelsekasserne, men jeg synes kun at kunne ane sporvognenes. Så mit bud er ikke senere end 1937.

Og så lidt tillægsoplysninger:
Hvis manden i masten har været ved at forberede trolleybussløjfen, har han været ude i meget god tid. Det var først i 1953 trolleybussen kom om på den side af huset. I 1938 kørte bussen blot igennem lige som linie 15, der ikke skulle vende. I 1940 blev der etableret en vendemulighed for udefra kommende vogne, men vognene blev stadig vest for folkebygningen. Dette skete for at undgå at vognene kørte side om side med sporvognene ind til Nørreport, nu da gummi var blevet en mangelvare. I forbindelse med afviklingen af NESAs sporvognsdrift blev der etableret en egentlig vendesløjfe med overhalingsmulighed i 1953 og den lå delvist øst for huset.

Med venlig hilsen
Henrik


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak