InnoTrans 1998 - et tilbageblik (5 fotos)

af Niels Munch, 13/9 2018, 13:30 (2264 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 13/9 2018, 14:08

Kære Forum,

I næste uge løber den store jernbanemesse i Berlin, InnoTrans 2018 af stabelen.

I den anledning benyttede jeg lejligheden til her at kaste et tilbageblik på InnoTrans 2008.

Den allerførste InnoTrans i messeområdet i det vestlige Berlin blev afholdt i 1996, men gik af en eller anden grund hen over hovederne på undertegnede og kolleger.

Til gengæld aflagde vi InnoTrans 1998 et besøg, kombineret med et besøg hos ALSTOM-LHB i Salzgitter. I 1998 var messen lagt ret sent, nemlig 28. - 30. oktober 1998, og vejret var noget ustadigt. Det betød dels, at der kun blev fotograferet udendørs mellem bygerne, dels, at vi ikke fik taget med shuttlebus til DB værkstederne i Grünewald, hvor der var en særskilt udstilling af højhastighedstog :-| .

Men her følger, hvad der blev kigget på - mellem bygerne på Bahnhof InnoTrans:

[image]* Berlin 28. - 30.10.1998 *

[image]Bombardier TALBOT diesel-elektrisk TALENT, repræsenteret ved DB 644 029-1, i driften indledningsvis indsat omkring Kölln.

[image]STADLER Bussnang [CH] fuldelektriske GTW RABe 526 682-0 fra Mittelthurgaubahn (senere Thurbo). Her ses den kantede (billigere) aluminiumsfront, der var karakteristisk for de tidligste, elektriske GTW til såvel normal- som meterspor.

Stadler afløser nu sin GTW med WINK.

[image]PFA (Partner für Fahrzeug-Ausstattung) Weiden, PumA - MODUS ABpybdzf 484 m.fl. ombyggede "Bn-vogne", indledningsvis indsat omkring Frankfurt.

Dette ombygningsprojekt med nye aluminiumsvognkasser blev kun en betinget succes p.g.a. manglende lavtgulvsafsnit. Vogne af denne type ses p.t. hensat under DBs Stillstandsmanagement i Mukran på Rügen. PFA (nu OSW, opr. königlich-bayrische Staatsbahn-Zentralwerkstätte) kendes fra moderniseringen af DSBs MR-tog.

[image]Bombardier DWA Görlitz Meredian - ET 445 501-0 Dosto-Triebzug.

Denne prototype på en aluminiums dobbeltdækker EMU kom i prøveindsats ved S-Bahn Dresden. DB var ikke tilfreds, bl.a. optog el-komponenterne (fra el-lokomotiver) for megen plads, og siden 2003 var togsættet hensat hos Bombardier Transportation i Hennigsdorf for at blive ophugget i 2006. Toget må anses som forløber for Twindexx Doppelstocktriebzüge.

[image]Messens "mascot" var i 1998 damplokomotivet DR 52 8029-2.

Som sagt udvalgte eksempler for at fastholde glimt af jernbaneudviklingen, hvoraf ikke alt i den viste form fik blivende betydning. Se de "indbyggede links" for mere info.

Nærværende reportage har været bragt i Drehscheibe-Online (Historisches Forum), hvor billederne p.g.a. billedserveren ImageShack's utilregnelighed desværre forlængst er fordampet.

Alle fotos 29.10.1998 ved mig (nm).

InnoTrans 2002
InnoTrans 2004
InnoTrans 2006
InnoTrans 2008


God fornøjelse på InnoTrans, bedste hilsener
Niels

Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak