Nye dieseltog til Privatbanerne - LHB (12 ill.)

af Niels Munch, 18/3 2015, 15:01 (3540 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 18/3 2015, 15:30

God eftermiddag,

Fra begyndelsen af 1990'erne havde privatbanerne interesseret sig for, hvilken togtype der kunne afløse de meget vellykkede Y-tog.

I processen, der førte til anskaffelse af 13 IC2-tog, havde man haft uformelle "følere" ude ved forskellige togfabrikker, herunder Linke-Hoffmann-Busch i Salzgitter (LHB, fra 1996 Alsthom LHB). LHB præsenterede 1993 en tegning af et "Innovatives Regionalfahrzeug", 3-leddet og på kun 4 aksler.

De privatbaner, hvis materieludskiftning havde et lidt længere sigte end "IC2-banernes", fortsatte med at følge den udvikling, der var sat i gang med regionaliseringen af de tyske baner og VDVs idéspecifikation til nye, lette dieseltog. Og på en "regionaliseringskonference" i Karslruhe 30. - 31.03.1995 præsenterede LHB - på papiret og overhead-projektoren - en videreudviklet udgave af ovennævnte "Innovatives Regionalfahrzeug" med 60% lavtgulv, nu kaldet Leichter NahverkehrsTriebwagen, LNT:

[image]
LHB datablad for LNT (klik på billedet for større udgave).

Enkelt-drivakslerne i endevognene var en tænkt videreudvikling af prototypen til enkeltakslerne under DSBs 4. generation S-tog, og vognkassen var tænkt udført i en let stålkonstruktion med brug af GFK-fronter m.v. og med en rammestivhed på 600 kN. LNT lignede på ikke uvæsentlige punkter DÜWAGs RegioSprinter, der som den eneste 1:1 prototype blev demonstreret ved konferencen.

Dette har formentlig gjort indtryk på LHB, for den lovede LNT-prototype kom aldrig ud over tegnebrædtet i Salzgitter.

Alsthom, fra 1998 ALSTOM, satsede herefter på lette dieseltog med en rammestivhed modsvarende UIC-normen på 1500 kN og udviklede LINT-familien, i første omgang den solokørende LINT-27 og dobbelttoget LINT-41 (hvor sidstnævnte jo kendes herhjemme - "til hudløshed" vil nogen mene - hos ARRIVA, Lokalbanen og Regionstog).

I f.m. en rejse til INNOTRANS 1998 i Berlin tilbød LHBs danske repræsentant at arrangere fabriksbesøg hos ALSTOM-LHB i Salsgitter. På dette tidspunkt havde man - foruden 4G S-togene til DSB - bl.a. 30 stk. BR 640 (LINT-27) til DB i ordrebogen:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]
ALSTOM-LHB Salzgitter 28.10.1998, Coradia LINT-27 under bygning til DB (alle fotos: nm).

4G S-togene måtte ikke fotograferes.

LINT-togene og deres "franske fætter", DB BR 641 blev først præsenteret på InnoTrans 2000, og yderligere LINT, både i højtgulvs- og lavtgulvsudgave sås på hhv. InnoTrans 2002 og InnoTrans 2004.

Herhjemme indsatte ARRIVA LINT-41 type III fra og med 2003. Lokalbanen valgte efter et omfattende udbud LINT-41, der blev leveret i 2006, og Vestsjællands Lokalbaner/Regionstog fulgte op med LINT-41 i 2007 hhv. 2009, hvor de sidstnævnte blev indsat på Østbanen sammen med 2 overført fra Lokalbanen.

[image]
ARRIVA LINT-41 sæt 13 på Billum st. (Vestbanen) 16.05.2011 (nm).

[image]
LINT-41 til Lokalbanen A/S under test hos ALSTOM, 22.05.2007 (nm).

[image]
LB LINT-tog i Hundested 01.06.2009 (nm).

[image]

[image]
LINT-41 i forskellige stadier til Vestsjællands Lokalbaner A/S, ALSTOM 22.05.2007 (begge fotos: nm).

[image]
Indvielse af LINT-41 på Østbanen: Gæstesærtog mødes med Y-tog i Klippinge, 13.06.2009 (nm).


Men nu er vi vist på kanten af, dels hvad Jernbanehistorisk Forum tillader, dels læserens tålmodighed, så jeg holder for denne gang.


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak