Nye dieseltog til Privatbanerne - LHB (+ 2 fotos)
Kære Bo,
Tak for billeder af de 2 designvarianter - og for dine hyggelige besøg dengang!
Ja, det var en stor dag, da man officielt indviede LINT-togene på Østbanen i 2009:
Gæstesærtoget på Klippinge st. den 13.06.2009 (nm).
Med udløbet af privatbanernes 4-årige rammeaftale i 1996 fik disse baner ikke, modsat DSB, aftalen fornyet, men måtte humpe videre med 1-årige planlægnings- og bevillingshorisonter og årlige spare-/effektiviseringskrav på driften på 2 - 2,5 %.
Materielfornyelserne på LNJ (4 RegioSprintere) og HHGB (1 Desiro) beroede på nogle alvorlige uheld/ulykker.
Heldigvis var der en vis kontinuitet i levetidsforlængelsen af Y-togene således, at f.eks. Østbanen kunne opretholde driften på fornuftig vis, indtil nyt materiel kunne indsættes.
Der skulle et "systemskifte" til forinden, nemlig loven om amternes overtagelse af statens ejerandele m.v., som jo trådte i kraft pr. 01.01.2001, og i de påfølgende tog-anskaffelser kom den viden, banerne løbende havde indhentet om udviklingen på togmarkedet, til stor nytte.
Regionstog IC2 (sæt 01) og LINT (sæt 38 fra Østbanen) i Ryde, 30.08.2014 (nm).
Pr. 31.12.2015 ophører statens direkte, øremærkede privatbane-anlægstilskud til regionerne og overgår til bloktilskud. Herved mister visse regioner, ikke mindst Region Sjælland, penge.
Bedste hilsener
Niels