Avatar

Godsvogne - Privatbaner

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/8 2018, 13:15 (2364 dage siden) @ Ventrikel

De mange forskellige danske privatbaner havde jo alle en pæn portion af godsvogne.
Såvel åben som lukkede og enkelte tankvogne.
Men kørte disse i større omfang UDENFOR egen bane eller skete der omladning ved overgang til statsbanernes spor?
Forestiller mig at især de åbne vogne blot kørte videre på DSB's spor.
Men flyttede man godset fra især de lukkede godsvogne over i f.eks. DSB's godsvogne?


Hejsa,

Omladning af gods fandt (med enkelte undtagelser) kun sted mellem smalspor og normalspor, hvilket ret hurtigt førte til en ombygning af de få danske smalsporede baner til normalspor eller helt nedlæggelse (Bornholm undtaget). De normalsporede privatbanevogne kørte også til udlandet - der kendes oplysninger fra årene op til 1. Verdenskrig på, at vogne fra Amagerbanen kom så langt væk hjemmefra som til Rumænien - og af samme årsag stod der også "Danmark" nedenunder styrelsesforkortelserne på vognsiderne på både stats- og privatbanevognene. Vognene skulle jo gerne "kunne finde hjem" igen.

Da de danske privatbanegodsvogne var nye, havde de generelt samme standard og størrelse som samtidens udenlandske vogne, men udviklingen gik hurtigt anført af først og fremmest Tyskland, og fra omkring 1. Verdenskrig vandt større vogntyper indpas overalt i Europa. I Danmark skal vi frem til 2. Verdenskrig før f.eks. ældre privatbane-Q-vogne blev overhalet af nyere DSB-godsvognstyper. Samtidig tog i 1930'erne og 50'erne også lastbilerne mere og mere "lokalt" gods fra privatbanerne, så man efterhånden ikke havde noget større behov for egne vogne til den lokale trafik og kunne undlade at bygge nyt. Man klarede sig med statsbanevogne, når godset skulle til en statsbanestation eller til udlandet. Udrangeringen af banernes ældre vogne blev generelt stillet i bero på grund af Besættelsen, hvor der var god brug for alt, hvad der overhovedet kunne køre.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak