![Avatar](images/avatars/1750.jpg)
Sidespor til Frederikshavn Stengrav - edit
Hvis man søger på Frederikshavn Stengrav i dette forum og det andet forum, dukker der nogle få hits op.
Morten skriver, at sidesporet er anlagt 1921.
Jeg stødte i dag på nedenstående og overvejer, om det nævnte arbejdsspor måske er sidesporet til Frederikshavn Stengrav? Et blik i tjenestekøreplanerne for 1916 og 1917 viser dog intet om Frederikshavn Stengrav og sidesporet er for tidligt på den i relation til Mortens oplysninger. Arbejdssporet synes også at være for tidligt på den i relation til ombygning af Skagensbanen til normalspor.
Har nogen et bud på, hvad det nævnte arbejdsspor drejer sig om?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg
Nordjyllands Social-Demokrat 28. juli 1916. Arkiv: Det Kongelige Bibliotek, Aarhus/www.mediestream.dk/Thomas Boberg Nielsen.
Kære Thomas,
Det nævnte det nævnte arbejdsspor kan meget vel være sidesporet til Frederikshavn Stengrav. Det er udbudt midt under 1. Verdenskrig, så anlægsarbejdet kan være blevet forsinket, og oplysningen om 1921 baserer sig alene på tjenestekøreplanen og muligvis driftsberetningerne (husker det ikke med sikkerhed). Der fandtes også - af to omgange - sidespor til grusgrave ved Flade, men de var begge for længst nedlagt i 1916. Sporet til Frederikshavn Stengrav var i øvrigt så langt, at det skar Skagensbanens hovedspor i niveau, så det har taget lidt tid at anlægge det.