? Forspandskørsel hhv. dobbelttraktion Mz
...."for at få lidt acceleration i sagene"
1 MZ er tilstrækkelig til at accelerere 3 personvogne af 40 ton. Forspand i persontog handlede vist mere om udveksling og placering af maskiner.
Ikke i tilfældet med togene til/fra Gedser - det var ofte 8-10 vogne (alm. regionalstamme + 2-3 ex. DR vogne).
Bevares, en maskine kan da trække den vægt, men accelerationen bliver langsom, hvilket gør at turen Kh-Ge bliver noget langtrukken.
Da disse forspand var helt fast hver weekend, så er det næppe placering af maskiner.
En lidt analog sag findes med IC-togene til/fra Thisted omkring 1989/90. Der var 2 My normen - mest fordi Mz ikke kunne kører på Thy-banens spor + at en My ikke ville være i stand til at holde de daværende IC-planer. Trafiktjenesten ville rigtig gerne kører 140 km/t med sidste serie My trods den vanlige grænse på 133 km/t.
Faktisk kom der en tilladelse fra maskinafdelingen, men den blev trukket tilbage efter ca. 14 dage.....engang havde jeg begge breve, men det har knebet lidt med at finde dem.
Men lige ud over disse sære sager (og der findes nok nogle tilsvarende flere jeg ikke kender til), så handlede forspand i persontog ofte om placering af loko eller at et loko havde havde en fejl og så var det nemmere (og hurtigere) bare at spænde et loko "overnpå" og så ellers vente til patienten endte i Århus/København.