InnoTrans 2008 - et tilbageblik (del 3 - 12 fotos)
Herunder SPNV NORD, der bl.a. trafikerer Rhein-strækningerne, hurtigt og behageligt med plads til både cykler, barnevogne, kørestole og selvfølgelig andre rejsende. Koblenz 2013,
Foto © Steffen Dresler
Endda et "halvt" DSB tog. DSB Deutschland GmbH ejer halvdelen af VIAS GmbH (som toget på billedet tilhører). Det blev DSB's første og sidste udbud på det tyske marked, inden udlandseventyret blev stoppet fra politisk hold. Der var ellers lagt op til en massiv DSB ekspansion i Tyskland hvor der de sidste 10 år har været adskillige udbud af regionaltogstrafik.
I Tyskland er bestilleransvaret for alt regionaltogstrafik lagt ud til delstaterne som dermed står for udbud. Der er dog stor variation i kravene i de forskellige udbud i de forskellige delstater, hvilket gør at serviceniveauet i regionaltogene er meget forskelligt.
Det bedste regionatog jeg har kørt med i Tyskland må være Deutsche Bahns SÜWEX (Südwest-Express) der fremføres med Stadler Flirt 3 togsæt med den store udstyrspakke.
Mellem Koblenz og Trier kører SÜWEX togene sammenkoblet med CFL's Stadler KISS der også er meget komfortable.
Elektriske togsæt giver generelt en helt anden kørekomfort og et andet støjniveau i motorvognskupérne end hvad dieseltogsæt som IC4, IC3, Desiro, Lint mv. kan præstere.