InnoTrans 2008 - et tilbageblik (del 2 - 12 fotos)
Her fortsættes traveturen på Bahnhof Innotrans 2008 i et udmærket sensommervejr, hvor temperaturen godt kan være en halv snes grader højere end i DK, så øllet kan nydes ude.
CZ LOKO
CZ Loko (opr. CKD) fortsætter bl.a. med at udvikle dieselelektriske rangerlokomotiver, her prototypen 719 701-5, der har asynkronmotorer og en Caterpillar C 15 dieselmotor på 403kW samt andre tekniske nyheder.
FAHRZEUGWERK COTTBUS
PRESS 346 025-8 er en V60-Ost (LEW 16566/1979), som i Cottbus 2008 er moderniseret med en CAT-motor på 478kW.
FPS Poznan
Fabryka Pojazdów Szynowych i Poznan, som normalt er komponentleverandør, har udviklet prototypen PUMA type 118N, en 3-leddet lavtgulvssporvogn, der blev prøvekørt ved MPK i Poznan. Efter talrige fejl returneredes vognen, og da den desuden havde en færdselsskade, blev den opgivet i 2011.
FWM Fahrzeugwerke Miraustraße Berlin
Motorvognen DB 479 203-2 fra Oberweissbacher Berg- und Schwarzatalbahn blev i 2008 renoveret og moderniseret, ikke mindst i det elektriske, ved FWM. Vognenen opr. bygget 1909 som sporvogn til Leipzig.
KONCAR-CROTRAM
CROTRAM TMK 2200 5-leddet lavtgulvssporvogn nr. 2287 bygget af KONCAR-ELEKTROINDUSTIJA til Zagreb, Kroatien.
NEWAG
Newag 3-delt højtgulvs EMU prototype til regionaltog 19WE-01. Typen slog ikke rigtig an, da den ikke imødekom ønsker om delvist lavtgulv, og der blev i alt kun produceret fire 4-delte togsæt.
Newag diesellokomotiv 311D, bygget over "Taiga-Trommel" M62 (i Polen ST44) og forsynet med ED 118A GE dieselmotor på 2133 kW. Udstillet 311D-03.
PESA SA
PESA ATR220-006 er et eksemplar af PESAs Atribo-DMU delvis lavtgulvs 3-delte regionaltog, som i forskellige udgaver kører Polen og Italien.
PESA ED74-014 er det sidste i en serie 4-delte EMU IC-tog type 16WEk til PKP. Typen har ikke været uden problemer, bl.a. med at køre sammenkoblet.
SIEMENS
Siemens Desiro ML 460 506-9 leaset af Trans Regio til driften af Mittelrheinbahn. Selskabet råder over i alt 16 af denne EMU-type.
T-banetog til Oslo af typen MX3000. Denne 3-delte EMU type er nu enerådende på Oslos T-banesystem, idet der t.o.m. 2014 er leveret 115 togsæt.
SKODA
SKODA ellok 380 001-8 er det første af 20 stk. ČD-Baureihe 380, Škoda-Typ 109 E1 flersystemlokomotiver.
DB Regio Oberbayern har i 2013 bestilt 6 lokomotiver (15 kV 16,7 Hz) til München-Nürnberg Express.
Alle fotos optaget 24.09.2008 af mig (nm).
Så er det atter pausetid, idet reststoffet kommer i 3. del.
Bedste hilsener
Niels