Kalenderlåge nr. 15 2017. Normalsporparken.

af Bent Hansen, 15/12 2017, 15:02 (2617 dage siden) @ Bent Hansen

Det er ikke Fiskbæk, du skal have fat i, men forgængere, Risdal Brunkulsleje.

Først den med drengenavnet og det historiske navn:
Fletcher 141/1875. 1435 mm. 32,7 m². 8,5 atm. Navn: Svend senere Skjold. Nummer: 82.
1875 - 1913 DSB M 82.
1913 - 13 Anlæg af Hjørring - Hørby Banen for Petri & Haugsted.
1913 Baneanlæg mellem Glejbjerg og Grindsted for Petri & Haugsted.
1918 Anlæg af Hørve - Værslev Jernbane for Petri & Haugsted.
1919 - 20 Jernbaneanlæg mellem Skjern og Videbæk for Carl Jensen.
1920 - 22 Brunkulskørsel i Risdal Brunkulsleje for Henriksen & Kähler og Wright,
Thomsen & Larsen.
? Anlæg af Hirtshalsbanen for Stürup & Prosch-Jensen.
1924 - 26 Sporlægningen på Midtsjællandsbanen ved Hvalsø mellem Hvalsø og Ringsted
for Stürup & Prosch-Jensen.
1933 Udrangeret.
Bemærkninger
Ny kedel 1894. I følge anden kilde var lokomotivet M 83. Lokoet havde støbt navneplade med navnet Skjold allerede 1919. Om CJ vanen tro havde lejet det, vides ikke. Også Krauss 6989/1915 i Hedehusene bar navnet “Skjold”. Ejerforholdene mellem 1919 og 22 er usikre, men i Risdal var det formentlig H&K. Hirtshalsbanen åbnede 18.12.1925.

Og så den udenlandske:
Fox Walker 154/1873. 1435 mm. 0C0T. Navn: Carl IX. og Kalle. Nr.: 3.
1873 Leveret som ny til entreprenørfirmaet Jackson & Bage til anlæg af NKJ.
18?? - ?? Nora - Karlskoga Järnväg 3, Carl IX.
1??? - 1909 Nora Bergslags Järnväg 3.
1909 Solgt af NBJ til Såbye & Lerche.
1909 - 11 Anlæg af Varberg - Ätrans Järnväg for Såbye & Lerche.
1914 - 17 Anlæg af Borås - Ulricehamn Järnväg for Såbye & Lerche.
1917 - 20 Virksomhed ukendt.
1920 Brunkulstransporter i og fra Risdal brunkulsleje for Wright, Thomsen & Larsen
og Henriksen & Kähler.
1920 Hensat for Wright, Thomsen & Larsen og Henriksen & Kähler.
Bemærkninger
Lokomotivfabrikken, der er ukendt i Danmark, hedder Fox, Walker & Co., Bristol. Årstal for skifte fra entreprenør til NKJ og videre til NBJ kendes ikke. Nummeret er i nogle kilder angivet til 6 i stedet for 3. Anlægget af Varberg - Ätran Järnväg begyndte 1908. Her vides lokomotivet at have deltaget, men de to andre kontrakter kun er formodede. Wright, Thomsen & Larsen ændrede kort efter 1920 navn til Wright, Thomsen & Kier. Lokomotivet er formentlig ophugget efter hensættelsen. Lokomotivet leveredes med runde vinduer i førerhusets front. Senere, senest 1909 fik det nyt førerhus med firekantede vinduer og desuden svensk gnistfang.

Her den med pigenavnet:
Krauss 226/1872. 1435 mm. 27,8 m². 10 atm. Navn: “Clara”, senere “Harboør”.
1872 - 74 Ukendt arbejde i Tyskland for Baugeschellschaft Plessner, Berlin
1874 Anlæg af Roskilde - Kalundborg for Gedalia.
1875 - 78 Lokoet er hensat for boet efter Gedalia.
1874 Jernbaneanlæg mellem Holstebro og Esbjerg for Lauritz Petersen, Gedalia & David.
1878 - 79 Anlæg af Vemb - Lemvig Jernbane for Lauritz Petersen & Wätzold.
1879 - 89 VLJ 3, Harboør.
1889 - 93 Anlæg af Vejle - Give Jernbanen for Glud & Werner.
1993 Ukendt arbejde i Nr. Sundby for ukendt ejer.
1897 Jernbaneanlæg mellem Frederikshavn og Nr. Sundby på FFJ for ukendt firma.
1899 Jernbaneanlæg mellem Tjørntved og Tølløse på HTJ for Werner, Winkel & Madsen.
1902 Anlæg af Sorø - Vedde ved Tulsø 1902 for Werner, Winkel & Madsen.
1906 - 09 Gruskørsel i Langebjerg Grusgrav på KSB.
1912 - 14 Anlæg af Give - Herning for Fibiger & Villefrance.
1914 - 17 Anlæg af Bramminge - Grindsted for Fibiger & Villefrance.
1917 Anlæg af DSB-sidespor til brunkulsleje i Troldhede for Fibiger & Villefrance.
1917 - 20 Brunkulstransporter i Fasterholt Brunkulsleje for Fibiger & Villefrance.
1920 - 21 Brunkulstransporter i Risdal Brunkulsleje for Wright, Thomsen & Kier og Henriksen & Kähler.
1927 Ukendt arbejde i København for Andersen & Cordes.
Bemærkninger
PA mener byggeår 1874. Årstallet 1874 kan være 1873 eller eventuelt 72, men næppe 1875 eller senere. Lauritz Petersen, Gedalia & David ændredes hurtigt til Lauritz Petersen, Gedalia & Anton Michelsen. Gedalia går fallit 1875. Kalundborgbanen var 1870 – 74. Oprindelig mente forskerne, at VLJ 3 var et helt andet loko (Hanomag 1440). Ukendt kilde opgiver formentlig fejlagtigt 1890 hensat i Lemvig af lokomotivhandler Anders Vang og videre 1890 - 91 ombygning af Helsingør station og anlæg af færgehavn for Glud, Werner & Winkel. Også en kontrakt Espergærde - Helsingør har formentlig fejlagtigt været nævnt. Det er uklart om Wright, Thomsen & Kier og Henriksen & Kähler ejede lokoet eller havde lejet det. HTJ-anlæg kan være 1900 eller 1899 - 1900 eventuelt til 1901. Lokomotivet meldes 16.09.1893 udgået til Nr. Sundby. Nr. Sundby - Fjerritslev åbnede 1897 og Nr. Sundby - Frederikshavn åbnede1899.

Af 900 mm lokomotiverne er kun et elektronisk:
Henschel 10454/1911. 900 mm. 41 m². 12 atm. Type: Helfmann. 160 hk. Vægt: 19,4 t.
1911 Leveret som ny til R. Schneider, Berlin.
1911 - 4? Ukendt tysk ejer.
1943 - 44 Gruskørsel for Værnemagten i Oksbøl for OT.
1944 - 45 Gruskørsel for Værnemagten på Aggersund - Kollerup Strand for OT.
1945 Hensat med salg for øje.
194? - 53 Overjordstransporter i leje 32 i Fiskbæk for Fiskbæk Briketfabrik.
1953 Ombygget til motorlokomotiv for Fiskbæk Briketfabrik.
Bemærkninger
Byggenummeret kendes kun som 1045? 10450 til 10455 opgives i nyere litteratur alle med 900 mm sporvidde og af typen Helfmann! Fra gammel tid har vi kun kendt 10454 og derfor valgt den, men det er ikke sikkert mere.

Beklager, at mine formateringer røg. (Tabuleringer.)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Danske privatbaner

Læs historien om:
Amtsbanerne på Als
Svenska-lok
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak