Kalenderlåge nr. 15 2017. 3. omgang hjælp.
Hej.
Siden sidst: nej og ja.
Selv om vi er på kanten af en løsning, får du sidste tip:
Jeg må igen erkende, at læsere af Tipvognen har gode kort på hånden, men vi skal langt tilbage.
Guldvangs bog må være skrevet, inden vi ved det, vi ved i dag. Derfor kan den dog godt være til hjælp.
Til at trække de såkaldt exceptionelle vogne havde Værnemagten beslaglagt privatbanelokomotiver i eget land. Sporvidden passede, og på grund af krigen var lokomotiverne arbejdsløse, da det, de var beregnet til, ikke var aktuelt under krigen. Derfor kunne de uden videre slæbes til Danmark.
De omtalte statsbane- og privatbanelokomotiver havde også andre navne, som de er bedre kendte under. Se ene refererer til vor historie, det andet til geografien, idet det var opkaldt efter en af første ejers stationer. Også det tredje udenlandske lokomotiv havde et drengenavn, der formentlig nok også var historisk?
På billedet fra Oksbølarkivet ses dels det omtalte privatbanelokomotiv, der ikke har noget med sagen at gøre, samt en af de exceptionelle vogne, som en kort overgang optrådte på den egn, du skal gætte.
Jeg kan medvirke til indkredsningen ved at oplyse, at der med vognene her nu formentlig kun er fire muligheder tilbage. Heraf har de to ofte været omtalt, men den tredje, du skal gætte, knap er så kendt, og den fjerde har jeg aldrig skrevet om, da den mulighed aldrig rigtig blev til noget, men det lokale lokalhistoriske arkiv har uden tvivl. Der er i hvert fald avisartikler, der følger det stort anlagte projekt og udfusningen og den efterfølgende retssag.
Mvh. BH.