Ringeulykken 7. april 1935, 15 fotos af oprydn. dagen efter
Det kan undre, at man tilsyneladende lader den ene motorvogn udbrænde helt ...
Læg mærke til at der bag træbeklædningen er metalplader op til vindueshøjde, og vognen har i øvrigt metalskelet. Samme konstuktion har jeg bl.a. set på HTJ C35. Konstruktionen har i øvrigt nogen ulemper ift korrosion, men det er et sidespring.
Der er lidt ventilation mellem træbeklædning og metalbeklædning derhvor der er vinduer, der er et mellemrum på ca 8-10 cm (efter hukomelsen). Opstår der ild på indersiden af træbeklædningen, er det rigtigt svært at komme til med slukningsmateriel, og det kan være svært at se hvor det egentlig brænder i de mellemrum.
Dertil står mange vinduer i vognen åbne, så luft er der nok af. Med den tids slukningsmateriel, og en vognkasse med lakeret og malet træ, der endda er splintret, (og derved har fået en meget stor overflade) i den ende hvor ilden opstår, er det en kompliceret situation. Desuden er det er en motorvogn, og et eller andet sted er der en brændstoftank.
De mange tilskuere er næppe alle kommet gående til stedet, og det kan sagtens tænkes at der på vejen har været trafikkaos der har sinket brandsprøjternes ankomst til stedet.
På de billeder hvor man ser slangerne er rullet ud, er ilden så fremskreden at der ikke længere er noget at stille op mht til den vogn der brænder.
I en lignende situation i dag ville man (også) forsøge holde en så fremskeden brand under kontol, og frem for alt hindre at den breder sig til andet i omgivelserne.