Sporvogne i udlandet - Nordhausen (6 fotos)

af Niels Munch, 19/4 2016, 15:51 (3144 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 19/4 2016, 16:06

God eftermiddag,

Primo juli 1992 holdt vi en uges ferie i Braunlage i Niedersachsen - ret tæt på de metersporede Harzbaner. Der var faktisk kun 6½ km over til den nærmeste station, Elend, i Sachsen-Anhalt, og ca. midtvejs passerede vi delstatsgrænsen, som få år forinden havde været Jerntæppet:

[image]Kig langs det fhv. Jerntæppe mod nord og Brocken, 07.1992 (nm).

Trådhegnet var pillet af, og minerne var vist væk.

Én af vores ture var til Nordhausen i Thüringen, den sydlige endestation for Harzquerbahn. Et ikke uvæsentligt mål for turen var Mahn- und Gedenkstätte Dora, der var den såkaldte Mittelbau-filial af koncentrationslejren Buchenwald, og hvortil Hitler 1944 havde flyttet sin raketproduktionen fra Peenemünde på øen Usedom.

Men naturligvis tiltrak områdets skinnetrafik sig også opmærksomheden, og når man kom fra Eisfelder Talmühle- og Ilfeld-siden, stødte man som det første på endestationen for sporvognslinie 2:

[image]Straßenbahn Nordhausen, enkeltrettet, 4-akslet ledmotorvogn nr. 80 ved Parkallée sløjfen 07.1992 (nm).

Vognen er ex Stuttgart nr. 577 (Esslingen type GT4 fra 1962). Denne vogntype var stort set enerådende i daglig drift ved vort besøg og var 1991 blevet til overs ved omsporingen i Stuttgart. I 2012 kom den til Iași i Rumænien.

På opstillingssporet parallelt med linie 2 på Parkallée var hensat nogle af de Gotha-vogne, som hidtil havde forestået driften:

[image]Gotha nr. 43 er en 2-akslet dobbeltrettet T57 fra 1958, købt 1969 fra Gera nr. 143. Den er bevaret som museumsvogn med nummeret 40", 07.1992 (nm).

[image]Gotha nr. 59 er en "2 værelses med bad", 4-akslet enkeltrettet type G4-65 fra 1967, 1985 ex Leipzig nr. 1216. 1999 indrettet som "Partywagen", 07.1992 (nm).

[image]Linie 2: GT4 nr. 71 (Esslingen 1959, 1991 ex Stuttgart nr. 527, 1998 skrottet), 07.1992 (nm).

[image]Bahnhofsvorplatz med linie 1: GT4 nr. 77 (Esslingen 1962, 1991 ex Stuttgart nr. 576, 2006 skrottet), 07.1992 (nm).

Fornyelsen af vognparken efter krigen skete stort set kun med brugt materiel; dog nyanskaffede man én Gotha T57 i 1959, nr. 40', 1994 skrottet. Først med anskaffelsen af Siemens Combino 2000-04 fik man fabriksny vognpark (nr. 101-109 samt nr. 201-203), og GT4-vognene forsvandt.

Nr. 201-203 er Siemens Combino Duo hybrid-vogne, der fra Bahnhofsvorplatz kører ind på Harzquerbahn som dieselelektrisk tram-train til forstaden Ilfeld.

Dette arrangement idriftsattes 2004. Da min seneste tur til Harzen imidlertid var i 2003, har jeg ingen fotos derfra. Men det ved jeg, at Thyge T-P har, så mon ikke han har lyst til at vise os sine billeder derfra?


Bedste hilsener
Niels


Flere sporvogne i udlandet.
Budapest.

Sporvogne i udlandet - Nordhausen og HSB

af HansA, 19/4 2016, 18:35 (3143 dage siden) @ Niels Munch

Godaften i forummet!

Jeg besøgte Nordhausen og HSB i juli 2010, og her er et par billeder:

[image]
Hybrid-vogn nr. 203 på HSB i Ilfeld. 2.7.2010.

[image]
HSB motorvogn 187 012 0 holder ved sporvejenes stoppested Bahnhofsvorplatz i Nordhausen.
2.7.2010

[image]
Smalsporsbanegården i Nordhausen (Nordhausen Nord) fra gadesiden. Forbindelssporet mellem HSB og sporvejen går lige til højre for bygningen. 2.7.2010


[image]
Nordhausen Nord set fra sporsiden. Tog til Wernigerode (lok 99 7245 6) holder klar til afgang. Under den højre signalvinge kan sporvejsstoppestedet Bahnhofsvorplatz anes. 2.7.2010


[image]
99 7243 1 ankommer med tog til Brocken. 2.7.2010.


[image]
Sporvogn nr. 105 ved stoppestedet Bahnhofsvorplatz. 2.7.2010

Der var stadig et par GT4-vogne i trafik, da jeg var der.

Jeg har tidligere vist et par billeder fra denne tur. De findes
her

venlig hlisen
HansA

Sporvogne i udlandet - Nordhausen og HSB (+ 1 foto)

af Niels Munch, 20/4 2016, 10:18 (3143 dage siden) @ HansA
redigeret af Niels Munch, 20/4 2016, 10:43

Kære Hans,

Mange tak for fine og illustrative billeder! Må jeg kvittere med dette:

[image]99 5901 og 99 5902 ankommer til Brocken, juli 2003 (nm).

Lidt mere om HSB trækkraft her.

PS: De sidste GT4 i Nordhausen kørte i 2012 - se i øvrigt: http://www.tram-info.de/wagenp/nordhausen.htm .


Bedste hilsener
Niels

Sporvogne i udlandet - Nordhausen og HSB

af HansA, 20/4 2016, 17:21 (3142 dage siden) @ HansA

Goddag i forummet

Nu har jeg fundet et par billeder frem fra mit første besøg ved sporvejene i Nordhausen i maj 1990.


[image]
G4-65 nr. 57 ved stoppestedet på Bahnhofvorplatz. 30.5.1990


[image]
Linie 1's anden endestation Oberstadt med G4-65 vognene nr. 54 og 55. 30.5.1990.


[image]
Gotha-vogn nr. 42 på linie 2's endestation Parkallee. 30.5.1990.


Og her er lidt flere billeder fra 2010:
[image]
GT4 nr. 81 (Esslingen 1964, ex. Stuttgart 673) ved stoppestedet 'Auf dem Sand' på linie 2, 2.7.2010.


[image]
Hybridvogn nr. 203 i Ilfeld, 2.7.2010

[image]
Hybridvogn nr. 203 i Ilfeld, 2.7.2010


[image]
Combino nr. 105 ved linie 1's endestation Krankenhaus. 2.7.2010.

Og så lidt fra Harzer Schmalspurbahnen (HSB):


[image]
Kort over HSBs lnienet.


[image]
Togviserskilte på Nordhausen Nordbhf. 2.7.2010


[image]
HSB motorvogne 187 016-1 og 187 018-7 i Eisfelder Talmühle.
Yderst til venstre holder damptoget til Wernigerode. 2.7.2010.


[image]
Vandtagning i Drei Annen Hohne. 2.7.2010


[image]
Drei Annen Hohne, 2.7.2010

[image]
Undervejs mellem Eisfelder Talmühle og Drei Annen Hohne. 2.7.2010

[image]
Drei Annen Hohne, 2.7.2010

Venlig hilsen
HansA

Sporvogne i udlandet - Nordhausen og HSB (+ 1 foto)

af Niels Munch, 20/4 2016, 17:55 (3142 dage siden) @ HansA

Herligt Hans, atter tak!

[image]Alexisbad juli 2003 (nm).

Bedste hilsener
Niels

Sporvogne i udlandet - Nordhausen og HSB

af Georg Schmidt, 5/5 2016, 21:47 (3127 dage siden) @ HansA

[image]
Smalsporsbanegården i Nordhausen (Nordhausen Nord) fra gadesiden. Forbindelssporet mellem HSB og sporvejen går lige til højre for bygningen. 2.7.2010

[image]
Som bygningen så ud i 1977, over døren står "Kampf um hohe disziplin Ordnung und sicherheit - Klassenpflicht für alle Eisenbahnerinnen u. Eisenbahner".

[image]
Folk vender hjem efter vintertur i Harzen.

Mvh
Georg

Sporvogne i udlandet - Nordhausen (6 fotos)

af Georg Schmidt, 20/4 2016, 12:54 (3143 dage siden) @ Niels Munch

Tak til Niels og HansA for fin information fra Nordhausen, der er sandelig sket forandringer. Håber snart at gense stederne måske i kombination med besøg i rosenparken i Sangerhausen.:-)
Kom første gang på kort besøg i Nordhausen i januar 1974 med toget fra Wernigerode, og man kan vist godt sige, at alt var gråt.:-D

[image]
Det brunkulsfyrede Hotel Handelshof lige ved sporvognen og banegården var vort foretrukne tilholdssted i Nordhausen i 1977.

[image]
Her blik fra hotellet mod banegården. Fik prøvet sporvognen der kørte ad hovedgaden og endte i en sløjfe højt på bakken, helt sikkert en Gotha.

[image]
Banegården i Nordhausen 1977, det var dengang vi havde DR for os selv.:-D :-D

Mvh
Georg

Sporvogne i udlandet - Nordhausen (+ 1 foto)

af Niels Munch, 20/4 2016, 13:56 (3143 dage siden) @ Georg Schmidt

Kære Georg,

Mange tak for dine stemningsbilleder fra Nordhausen; grå huse, brosten og Gotha-vogne - så er øst-stemningen virkelig anslået! Det er lige før, man kan mærke den sure røg fra de brunkulsfyrede centralvarmeanlæg rive i næsen .....

Lidt Ost-flair er der måske over dette - lidt miserable - billede:

[image]V100-Ost 202 721-7 med Reko-Wagen, Bhf Nordhausen 07.1992 (nm).


Bedste hilsener
Niels

Sporvogne i udlandet - Nordhausen (+ 1 foto)

af Lars Henning Jensen, 20/4 2016, 15:25 (3143 dage siden) @ Niels Munch

Kære Georg,

Mange tak for dine stemningsbilleder fra Nordhausen; grå huse, brosten og Gotha-vogne - så er øst-stemningen virkelig anslået! Det er lige før, man kan mærke den sure røg fra de brunkulsfyrede centralvarmeanlæg rive i næsen .....

Lidt Ost-flair er der måske over dette - lidt miserable - billede:

[image]V100-Ost 202 721-7 med Reko-Wagen, Bhf Nordhausen 07.1992 (nm).


Bedste hilsener
Niels

Ak ja, hvor forandret - i dag skal man lede længe for at genfinde brunkulsduften ...
Men den findes stadig visse steder.

Fredag morgen drager jeg sammen med tre andre på 25-års-jubilæums-tur til Harzen, som vi første gang besøgte i påsken 1991, hvor vi også kørte med de "nye brugte" sporvogne i NDH og beså rækken af hensatte Gothaer. Og fredag eftermiddag er der programsat gennemkørsel af hele sporvognsnettet inkl. strækningen til Ilfeld Neanderklinik. Så mon ikke jeg vil kunne vise lidt aktuelle billeder i begyndelsen af næste uge ...

vh
LH

Sporvogne i udlandet - Nordhausen (+ 1 foto)

af Niels Munch, 21/4 2016, 10:29 (3142 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Fredag morgen drager jeg sammen med tre andre på 25-års-jubilæums-tur til Harzen, som vi første gang besøgte i påsken 1991, hvor vi også kørte med de "nye brugte" sporvogne i NDH og beså rækken af hensatte Gothaer. Og fredag eftermiddag er der programsat gennemkørsel af hele sporvognsnettet inkl. strækningen til Ilfeld Neanderklinik. Så mon ikke jeg vil kunne vise lidt aktuelle billeder i begyndelsen af næste uge ...


Det vil vi glæde os til!

[image]HSB 99 7241-5, Brocken 07.2003 (nm).


Bedste hilsener & go' rejse
Niels

Sporvogne i udlandet - Nordhausen (+ 1 foto)

af Lars Henning Jensen, 26/4 2016, 19:05 (3136 dage siden) @ Niels Munch

Kære Georg,

Mange tak for dine stemningsbilleder fra Nordhausen; grå huse, brosten og Gotha-vogne - så er øst-stemningen virkelig anslået! Det er lige før, man kan mærke den sure røg fra de brunkulsfyrede centralvarmeanlæg rive i næsen .....

Lidt Ost-flair er der måske over dette - lidt miserable - billede:

[image]V100-Ost 202 721-7 med Reko-Wagen, Bhf Nordhausen 07.1992 (nm).


Bedste hilsener
Niels


Mens I venter på min billedkavalkade fra sporvejene i Nordhausen, anno 2016 (fredag den 22. april) - som kommer i løbet af aftenen, når jeg har fået "fodret fruen af" - kan I filosofere over dette billede af et regionaltog præcis samme sted, blot 24 år efter Niels':

[image]


Tja, meget er sket siden 1992, men dengang medtog toget formentlig de rejsende. Det var ikke tilfældet i fredags, hvor både både monitor og højttaler lakonisk oplyste, at toget mod Leinefelde "fällt aus". Det afgik dog uden synlige problemer præcis til tiden 17.21, men forinden var passagererne lempet ud ... Nogen forklaring blev ikke givet, og jeg efterspurgte den ikke - jeg skulle ikke med tog til Leinefelde, men med bil til Bhf. Güntersberge på Selketalbahn, hvor jeg (sammen med to gamle venner - den tredje havde desværre meldt forfald) skulle overnatte ;-)

vh
LH

Sporvogne i udlandet - Nordhausen (6 fotos)

af Lars Henning Jensen, 26/4 2016, 18:52 (3136 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak til Niels og HansA for fin information fra Nordhausen, der er sandelig sket forandringer. Håber snart at gense stederne måske i kombination med besøg i rosenparken i Sangerhausen.:-)
Kom første gang på kort besøg i Nordhausen i januar 1974 med toget fra Wernigerode, og man kan vist godt sige, at alt var gråt.:-D

[image]
Det brunkulsfyrede Hotel Handelshof lige ved sporvognen og banegården var vort foretrukne tilholdssted i Nordhausen i 1977.


Jeg lovede i sidste uge, at jeg ville bringe nogle aktuelle billeder fra Nordhausens sporveje efter et besøg i denne weekend. Disse billeder - med lidt tekst - følger som "svar" på Niels Munchs indlæg, men jeg kunne ikke dy mig for at vise dette billede her af Georgs hotel, "Handelshof", som skam tilsyneladende eksisterer i bedste velgående, omend let moderniseret og nu antagelig naturgasfyret :-)


[image]

Mvh
LH

Sporvogne i udlandet - Nordhausen (3 foto))

af Thyge, Rønnede, 20/4 2016, 15:41 (3143 dage siden) @ Niels Munch

Hej!
Her kommer så lidt fra Nordhausen!
Det er fra 100 års jubilæummet!
Nu er jeg jo ikke den store sporvognsenthusiast! men de er jo smalsporede så!!
[image]
det er ikke en original Nordhausen vogn!
[image]
[image]
Den historiske vogn blev efterfulgt af en af de nyeste!
Har flere billeder af Nordhausen sporveje; men de ligger en mappe som ikke er tilgængelig i øjeblikket!
Med venlig ilsen
Thyge

Sporvogne i udlandet - Nordhausen (3 foto)

af Niels Munch, 20/4 2016, 16:42 (3142 dage siden) @ Thyge

[image]> det er ikke en original Nordhausen vogn!


Hej Thyge,

Nej, det er motorvogn GM nr. 100 (ex Linzer Pöstlingbergbahn, sommermotorvogn IV, 1898 Grazer Waggonfabrik) på gæstevisit fra sporvejen i østrigske Gmunden.

Tak for billeder!
Niels

Avatar

Sporvogne i udlandet - fotografering i østblokken

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 20/4 2016, 16:53 (3142 dage siden) @ Niels Munch

Hej,

det kan godt være at det har været berørt før, men havde I aldrig problemer med at tage alle de billeder af infrastruktur i Østblokken?

Sporvogne i udlandet - fotografering i østblokken

af Niels Munch, 20/4 2016, 17:42 (3142 dage siden) @ Michael Deichmann

det kan godt være at det har været berørt før, men havde I aldrig problemer med at tage alle de billeder af infrastruktur i Østblokken?


Det er Georg nok bedst til at svare på.

Selv oplevede jeg på DJK-udflugten til "Der Molli" 01.09.1963 (2 år efter opførelsen af Berlinmuren), at vi nøje blev instrueret om, hvor vi måtte fotografere i Warnemünde, Bad Doberan og på smalsporsbanen. En sort EMW med 2 cottoncoatklædte herrer med bløde hatte fulgte vores turistbusser nøje, og togene var spækket med jernbanepoliti.

På en sommerferie i Jugoslavien (Montenegro) 1966 havde jeg en mindre batalje med en sur sef stanice på endestationen i Zelenika, men den lå også meget tæt på en flådebase. Jeg reddede dog filmen med hjem.

I mange år var jeg af gode og arbejdsmæssige grunde afskåret fra at rejse bag jerntæppet. Dog oplevede jeg Budapest i 1989, 5 måneder før murens fald, og der var ingen fotorestriktioner. At de ikke ville have os til at tosse rundt i Budapest den 16.06.1989 skyldtes ganske andre hensyn.

M.v.h.
Niels

Sporvogne i udlandet - fotografering i østblokken

af Georg Schmidt, 21/4 2016, 10:06 (3142 dage siden) @ Michael Deichmann

Med hensyn til foto af baner og den slags i østblokken kender jeg kun forholdene som de var i DDR fra 1972 og frem.
På de store banegårde var det meget vanskeligt at fotografere, da de var stærkt patruljeret af "de blå" som vi kaldte dem - altså banepolitiet. På de mindre steder var det lettere især på smalsporsbanerne.
Fra ca. 1975-76 kom der en lempelse af reglerne, så man nu måtte fotografere banen fra de steder der var offentligt tilgængelig. Denne lempelse betød at vi nu kunne få en masse billeder af også "den store trafik" på de store banegårde inden dampen forsvandt, og det var jo ikke så tosset.
Gennem DDR's trafikrepræsentation i København kunne man få teksten tilsendt, som så i nødvendigt omfang kunne vises en banepolitibetjent der måske ikke var helt "opdateret", kan nu ikke mindes det har været nødvendigt.

[image]

"De blå" gik som regel to og to, men man kunne også møde dem enkeltvis som på billedet herunder.:-D

[image]

Mvh
Georg

Sporvogne i udlandet - Nordhausen - 22. april 2016 - del 1

af Lars Henning Jensen, 26/4 2016, 23:00 (3136 dage siden) @ Niels Munch

God aften!

Som lovet følger her en aktuel billedkavalkade fra sporvejene i Nordhausen, men først lidt fakta ...

Sporvejsnettet, der er et af Tysklands mindste, består et to egentlige bylinier, der nærmest danner et "X". Linie 1 forløber omtrent syd-nord fra Bahnhofsplatz til Krankenhaus, og linie 2 forløber nærmest øst-vest fra Parkallee til Nordhausen Ost. Dertil kommer linie 10, der følger linie 1 fra Krankenhaus til Bahnhofsplatz, og derefter fortsætter ad Harzer Schmalspurbahnens spor til Ilfeld.

Den første linie åbnede i 1900, og seneste netudvidelser er strækningen fra Teaterplatz til Nordhausen Ost, der åbnede i 1993 og så forbindelsen ad HSB til Ilfeld, der åbnede i 2004.

Sporvejsselskabets linieplan ses her: http://www.stadtwerke-nordhausen.de/verkehrsbetrieb/stamm/liniennetz_ab131215.html
til anskueliggørelse af nettet og de efterfølgende billedmotiver ...

Jernbanestrækningen mellem Ilfeld og Nordhausen er enkeltsporet, og det samme er linie 2's strækning fra Bahnhofsplads til Parkallee, Resten af nettet er dobbeltsporet. Sporvidden er 1.000 mm.

Remise og værksted er placeret ved stoppestedet Wiedigsburghalle på linie 2. Der er tre værksteds-/remisespor og tillige fem spor i en åben vognhal.

Driften afvikles med 9 "almindelige" ledvogne (6 enkeltrettede og 3 dobbeltrettede) bygget af Siemens i årene 2000-2011, samt 3 dobbeltrettede "duovogne" til brug (primært) på linie 10, bygget af Siemens i 2004. Sidstnævnte vogne har af hensyn til kørsel på strækningen til Ilfeld, der ikke er elektrificeret, en BMW-dieselmotor, der via en generator driver vognene, når køretråden "slipper op".

Herudover findes 3 stk. museumsvogne, nemlig den toakslede nr. 23, bygget i 1934 i Wismar, den ligeledes toakslede Gothavogn nr. 40'' (egl. nr. 43) fra 1959 samt Gotha-ledvognen nr. 59 fra 1961. Sidstnævnte er malet brun og benyttes som "Partywagen". Alle øvrige gamle vogne er enten ophugget eller afhændet.

Og så til billederne, hvor I i dette indlæg må nøjes med billeder fra remisen - så følger i morgen billeder fra linierne 1, 2 og 10 i hver sit indlæg.


[image]
Museumsvogn 23 i vognhallen - 22.04.2016 (lhj)


[image]
Museumsvogn 40'' og partyvogn 59 (anes bagerst) i vognhallen - 22.04.2016 (lhj)


[image]
Ledvogn 107 foran remisen - 22.04-2016 (lhj).


Fortsættelse følger ...

vh
LH

Sporvogne i udlandet - Nordhausen - 22. april 2016 - del 1

af Georg Schmidt, 27/4 2016, 11:02 (3136 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Hej Lars Henning
Tak for beretningen fra Nordhausen, det er jo næsten 40 år siden man var på disse kanter. Jeg håber at gense stederne i denne sommer. Kvitterer med lidt Nordhausen fra januar 1977.

[image]

[image]

Bw Nordhausen.

[image]
Blik fra broen mod banegården.


[image]


[image]

Mvh
Georg

Sporvogne i udlandet - Nordhausen - 22. april 2016 - del 1

af Gert, Aalborg, 27/4 2016, 12:46 (3136 dage siden) @ Georg Schmidt

Dejlige billeder - tak for det.
Jeg kommer sådan til at længes after at komme til Harzen igen..:-)

Gert

Sporvogne i udlandet - Nordhausen - 22. april 2016 - del 1

af Niels Munch, 28/4 2016, 15:42 (3135 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Kære L.H.,

Mange tak for det aktuelle kig, jeg glæder mig til fortsættelsen!

[image]HSB dieselmotorvogn 187 011-2 i Harzgerode, klar til kørsel mod Alexisbad, juli 2003 (nm).

HSBs dieselmotorvogne er godkendt i h.t. BOStrab således, at de kan betjene sporvognsholdepladsen på Bahnhofsvorplatz i Nordhausen.


Bedste hilsener
Niels

Sporvogne i udlandet - Nordhausen - 22. april 2016 - del 2

af Lars Henning Jensen, 29/4 2016, 20:02 (3133 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Med nogle dages forsinkelse, fortsætter vi nu besøget i Nordhausen - nu med linie 10:

[image]

Ledvogn 202 ankommer til Bhf Ilfeld fra liniens faktiske endestation, trinbrættet Ilfeld Neanderklinik, der ligger knapt en km. nord for stationen. I baggrunden ses HSBs remise.


[image]

Ledvogn 203 afgår fra Bhf Ilfeld mod Ilfeld Neanderklinik. I baggrunden holder en HSB-motorvogn i spor 2.


[image]

Indkørslen til HSBs sydlige endestation Nordhausen Nord set fra førerrummet i ledvogn 203. Til venstre holder et par HSB-tjenestegodsvogne samt en hensat Harzkamel. "Nur für Schrott" oplyste vores venlige sporvognsfører, der også kørte som lokomotivfører på både damp og diesel på HSB.
Umiddelbart ligner stationen sig selv i forhold til Georgs billede fra 1977; dog er den hyggelige overkørsel ved smalsporssignalposten (som stadig er i brug) erstattet af en ny bro, der har afløst den gamle, som kun førte over normalsporsstationen. Og så er der nu hele tre U-(arm)signaler, mod tidligere to.


[image]

Ledvogn 203 er nu ankommet til endestationen Krankenhaus og er klar til at returnere til Ilfeld - stadig med samme fører. På linie 10 fremføres sporvognene af lokomotivførere fra HSB både på HSB-strækningen og på bysporvejsdelen. Grænsen for kørsel efter jernbaneregler (ESBO) og sporvejsregler (BOStrab) ligger, hvor sporet går gennem hegnet omkring Bhf Nordhausen Nord og ud på Oskar Cohn Strasse.


[image]

HSB-damptog, fremført af 99 7245-6 er netop ankommet til Nordhausen Nord. I det modsatte perronspor holder ledvogn 203, som kort efter rangeres ud under broen og tilbage og ud på Bahnhofsplats, hvorfra den afgår mod Ilfeld. Egentlig skulle ledvognen ankomme til Nordhausen 16 min. før damptoget og køre direkte til forpladsen, men sådan er der så meget ...:-)


[image]

Forgreningen på Bahnhofsplatz set fra førerpladsen i ledvogn 203 - Sporet til venstre er forbindelsessporet mellem bysporvejsnettet og HSB.


[image]

Ledvogn 202 i Niedersachswerfen Ost under krydning med ledvogn 203, hvorfra billedet er taget ...


[image]

HSB-motorvogn 187 018-7 og ledvogn 203 i aftensol i Ilfeld. Sporvognen kørte kun til Bhf Ilfeld, og rejsende videre til Ilfeld Neanderklinik og videre nordpå måtte skifte til motorvognen.

Det var så Nordhausens linie 10 anno 2016 - vi fortsætter med linie 1 een af de nærmeste dage.

God weekend!

vh
LH

Sporvogne i udlandet - Nordhausen - 22. april 2016 - del 3

af Lars Henning Jensen, 1/5 2016, 22:31 (3131 dage siden) @ Lars Henning Jensen

God aften!

Så må vi hellere se at få færdiggjort "sporvejene i Nordhausen Anno 2016" - her følger billeder fra linie 1 og 2:

[image]

Ledvogn 201 på linie 1 ved stoppestedet Nordbrand på vej mod Krankenhaus. I baggrunden ses DB-stationen.
Kombi-ledvognene anvendes ikke kun på linie 10, men også på de "almindelige" sporvejslinier. Vores meget venlige vognfører på ledvogn 203 fra og til Ilfeld fortalte i øvrigt, at dieselmotorerne på ledvogn 201-203, der er placeret i en kasse inde i vognen mellem sæderne, er underdimensionerede og tillige har for ringe køling, hvilket ofte giver problemer i sommerhalvåret. Det er nok godt, at man i Århus valgte at droppe kombi-løsningen til fordel for en ren el-løsning ... (lhj)


[image]

Ledvogn 108 på linie 1 "krydser" på vej mod Bahnhofsplatz ledvogn 201 ved stoppestedet Nordbrand (lhj)


[image]

Ledvogn 108 holder på endestationen Bahnhofsplatz klar til afgang med linie 1 mod Krankenhaus. At billedet rent faktisk er taget fredag kl. 16.45, dvs. i det der i princippet burde være "eftermiddagsmyldretid", fremgår ikke ret tydeligt :-)
Der var dog i øvrigt en del passagerer med på alle tre linier denne dag, også linie 10 til/fra Ilfeld (lhj)


[image]

Ledvogn 105 på linie 2 på endestationen Nordhausen Ost holder klar til afgang mod Parkallee (lhj)


[image]

Ledvogn 101 på linie 2 ankommer til endestationen Nordhausen Ost (lhj)


[image]

Ledvogn 101 er ankommet og passagererne stiger af. Endestationerne Krankenhaus og Nordhausen Ost er af den typiske østtyske model, hvor man stiger af ved en perron ved indkørsel til vendesløjfen og stiger på ved en anden perron ved udkørslen. Systemet udnyttes ofte således, at vognføreren kan holde pause "i fred" midt mellem det to perroner. Og det giver folk som os, der (også) kører med sporvogn for sjov, mulighed for at tage at par billeder og så endda nå at køre tilbage med den samme vogn - såre praktisk ...
Desværre er endestationen Parkallee kun udstyret med een perron, og da vendetiden her er kort, blev det ikke til et billede herfra i denne omgang :-(


[image]

Ledvogn 103 på linie 2 mod Nordhausen Ost i Grimmelallee ved remisen


[image]

Ledvogn 109 i Grimmelallee ved stoppestedet Wiedigsburghalle. Forbindelsessporet til remisen til venstre krydser gaden omtrent ved den sorte bil i baggrunden.
Ved fodgængerovergangen til højre ses den kendte jernbane- og søfartsskribent Anders Riis, der er ude for at gøre studier "i felten" ...:-)

Således nåede vi til vejs ende med den aktuelle gennemgang (eller rettere -kørsel) af Nordhausens sporveje. Byen blev svært ødelagt under 2. verdenskrig og er i sig selv ikke specielt spændende. Men både byens sporveje og jernbaner er bestemt et besøg værd.

Egentlig hører mine tre indlæg om Nordhausen Anno 2016 vel til i det "nutidige forum" (da der jo fortsat ikke et egentligt sporvejsforum ...), men da de fulgte et historisk link fra Niels, blev det altså her i det historiske forum, I må leve med dem. Til gengæld vil jeg snarest lave et aktuelt billedindlæg på det nutidige forum fra Harzer Schmalspurbahnen, som var det andet mål for vores forårsbesøg i Harzen i år.

vh
LH

Sporvogne i udlandet - Nordhausen (+1 foto)

af Niels Munch, 3/7 2022, 17:28 (877 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Niels Munch, 3/7 2022, 17:44

Som nævnt ovenfor var Siemens Combino vognene endnu ikke kommet til Nordhausen i 2003, men i år kom der en DUO i kassen:

[image]Siemens Combino DUO nr. 203 på diesel mod Ilfeld Neanderklinik, Bf Ilfeld 24.06.2022 (nm).

M.v.h.
Niels

Jernbanebøger

Ib Spang Olsens bedste

Ib Spang Olsens bedste. Pris 220 kr.

Læs mere
DSB MZ1423ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak